Vad får man sysselsätta sig med på sjukersättning?

Mer
4 år 9 månader sedan #1165654 av Melody
Är ni insatta på vad man får sysselsätta sig med på sjukersättning??


Min ssk föreslår trädgård/gröna tjänster som sysselsättning. Om man skulle ha sjukersättning, får man verkligen hålla på med det utan mista sin ersättning?

(Och ja, jag ska ringa o fråga men vill höra här med).
Mer
4 år 9 månader sedan #1165670 av MsTibbs
Du får göra allt som inte kan jämföras med ett jobb, enkelt sagt.
Mer
4 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1165683 av Richard
Man kan få sysselsätta sig lite med t.ex. politik (inte hur mycket som helst), ideella arbeten, typ jobba 2 timmar i veckan för hemlösa katter. Lite sånt smått, vet inte exakt var gränsen går till att anmäla till Försäkringskassan. Jag själv sitter som vice VD i ett medicinbolag, men tar inte ut ett dugg i ersättning o gör inget jobb heller mer än att fila lite på en hemsida, vilket jag gör för nöjes skull.

Klart du får syssla lite med odling o grönsaker, såvida du inte gör en jättevinst på det.
Last edit: 4 år 9 månader sedan by Richard.
Mer
4 år 9 månader sedan #1165720 av Cosmos
Är det bara jag som jobbar "på riktigt"? Visserligen lite och till låg lön. Som bäst kan jag komma upp i 7-8 timmar i veckan, men just nu på sommaren är det glest med uppdragen. Min sjukersättning påverkas inte av mitt extrajobb.

Jag tycker ni ska ta reda på hur det ser ut för er och sedan bege er ut och knacka dörr. Själv ringde jag bara till kommunen, presenterade mig och frågade om de behövde någon
Mer
4 år 9 månader sedan #1165723 av Geta
För 15 år sedan ringde jag till Försäkringskassan, när jag hade sjukersättning. De förbjöd mig att jobba ideellt. Grannarna kunde anmäla mig, fick jag veta.
Mer
4 år 9 månader sedan #1165734 av Cosmos
Jaså? FK kanske säger så, men faktum är att de har fel. Har för mig att det är notwoodstock som också jobbar som ledsagare. Eller också var det förra regeringen som ändrade regelverket, har för mig att jag hörde något sådant.