Fått avslag på min ansökan om sjukersättning, vad göra?

Mer
17 år 1 månad sedan #70536 av Kenth
Hej.
Jag fick idag ett förslag till beslut om sjukersättning, där stod det att Försäkringskassan avslår min ansökan för att arbetsförmågan inte bedöms vara nedsatt med minst en fjärdedel för avsevärd tid (1 år).

Min läkare skrev att min arbetsförmåga bedöms vara nedsatt helt i minst 1 år.

Jag har 1 vecka på mig och komma med yttranden.

- Varför blev det så här?
- Hur ska jag gå tillväga, vad ska jag göra?

MVH
K
Mer
17 år 1 månad sedan #70538 av Bitte
Är du inte anställd någonstans ? Om du är det kan du söka om arbetsprövning. Jag vet inte riktigt hur det går till mer än att det är ganska bra. Då kan du i din egen takt komma tillbaks till arbetet.
Går det inte så kan du förlänga din sjukpenning, tror jag.
Vad har du för diagnos ?
Mer
17 år 1 månad sedan #70539 av Kenth
Hej.
Är inte anställd någonstans, jobbade utomlands några år, är nollad på försäkringskassan sedan 2004. Är bipolär II, Paniksydrom, Gad m.m.

MVH
K
Mer
17 år 1 månad sedan #70540 av Bitte
Säg att du behöver arbetsträna för att komma igång, även det tar du i din egen takt. Och det är då FK som står för det.

Det finns en här på Viska som går och arbetstränar, Fredrik heter han. Hoppas han läser detta så han kan fortsätta förklara. Han är supernöjd.
Mer
17 år 1 månad sedan #70541 av Aspergergirl
Jag har också arbetstränat ett tag för ca ett år sedan (fast det gick inte så bra...). Detta gjorde jag utan att vara anställd på företaget. Jag har för mig att Försäkringskassan betalade sjukpenning under tiden. Nu har jag dock haft turen och fått sjukersättning. Det känns skönt. Ett orosmoment mindre. /A
Mer
17 år 1 månad sedan #70545 av Sylviaplath
Det handlar inte om vilka diagnoser du har, eller om hur sjuk du är. Det handlar om din arbetsförmåga. Om läkaren inte skrivit tydligt att det är din arbetsförmåga som är nedsatt, på vilket sätt, och varför ditt medicinska problem hindrar dig i samtliga på arbetsmarknaden förekommande arbeten, är risken stor att du får avslag.

Men du kan hjälpa läkaren. Du måste förklara tydligt exakt hur du hindras att arbeta och tydligt berätta detta för läkaren. Skriv ner. För dagbok. Dokumentera... Ångest i sig räcker nämligen tyvärr inte, det är sjukdomens betydelse för arbetsförmågan som försäkringskassan tittar på.

En sak till. Försäkringskassans beslut brukar inte komma som blixt från klar himmel. Du har antagligen fått ett preliminärbesked. Ett underlag med en rekommendation för någon månad/ett par veckor sedan? Om försäkringskassan rekommenderar avslag, finns fortfarande tid att förtydliga sig. Vem tog initiativet till förslaget om sjukersättning? Du eller f-kassan?

Hoppas det löser sig.