Bytt grafikkort

Mer
14 år 5 månader sedan #257764 av Admin1
Bytt grafikkort skapades av Admin1
Min pappa fick en 6 år gammal Dell Dimension 8200 av min bror, men den var defekt, därför att bilden stördes av röda prickar, blå fält och att skärmen stängdes av och på ständigt. Jag misstänkte direkt fel på grafikkortet och när jag läste om liknande fel så tydde det på fel i grafikkortets minne.

1. Jag blåste datorn ren från damm, men felet kvarstod.

2. Jag testade datorns vanliga minne med hjälp av en bootbar CD med programmet memtest86. Testen tog 15-20 minuter och visade att datorns minne var OK. Troligen fel på grafikkortet.
www.memtest86.com/

3. Gick till en dataaffär och köpte deras billigaste grafikkort Nvidia Geforce 6200 för 450 kr. Monterade in kortet och datorn fungerade helt normalt. Väldigt fin bild.

Har någon annan här fått byta grafikkort?
Mer
14 år 5 månader sedan #257768 av Geta
Svar från Geta i ämnet Bytt grafikkort
Det övergår min horisont!

Skickligt gjort, Admin1! :tummenupp
Mer
14 år 5 månader sedan #257771 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Bytt grafikkort
Ja, bravo på dig. :bravo:
  • Erasee
  • Besökare
  • Besökare
14 år 5 månader sedan #257774 av Erasee
Svar från Erasee i ämnet Grafikort
Jo jag har bytt grafikkort till en Geoforce fx 5500, Men!

Jag har inte fått tag i CMOS- koderna- för att kunna ställa in vissa

justeringar på datorn- ,om man inte ställer in dom så kan man inte spela visa

spel, jag har försökt få tag i CMOS koderna utan framgång, jag undrar var

man ska få dom ifrån...?
Mer
14 år 5 månader sedan #257786 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Bytt grafikkort
I denna dator vet jag inte vad jag har för grafikkort, men det var bra att du berättade om felet, för att då vet man vad det kan vara. Jag har ju kvar garantin i nästan ett och ett halvt år till, så att jag kommer inte ens att öppna datorn på den tiden, för att har jag gjort det, så gäller ju inte garantin

I min gamla dator sitter ett kraftfullt grafikkort som före detta ägaren har satt in, han använde datorn som speldator. Letar inte upp vilka data det har, men det sitter en kylfläkt på grafikkortet, samt att det sitter kylflänsar på det och eftersom fläkten hade gått i sönder som skall sitta på, så utlöstes värme varningen på det för att det var överhettat och det gjorde att datorn fick sämre kraft på hela taget, för att överhettningen kompenserades av betydligt lägre prestanda.

Det här upptäckte jag och min granne när han gick igenom datorn och till och med plockade ned processorn i sina beståndsdelar, gjorde rent och tog fett från en gammal strömförsörjnings enhet, för att få bättre kontakt.

Det är en bra dator trots att den har 6 år på nacken och bara 1Gb i ramminne.
Anledningen till att vi plockade ned den var att en av hårddiskarna lade av och ännu har jag inte skaffat en ny.

jag har så att nästa månad, om det blir pengar över när jag betalat alla räkningar som kommer den siste december och förste januari, pga årsslutet har jag extra mycket i räkningar. Om det är kvar så det räcker så är ju det givet.

Jag har dock de senaste månaderna byggt upp en buffert med sparade slantar och om jag snålar i jul, jag gör dock inte avkall på julskinkan och den holländska edamerosten, så köper jag en ny hårddisk.

Angående kylfläkten har jag en del material från gamla slaktade datorer och tror mig om att jag har hittat en som passar perfekt till grafikkortet.

Det är ju inte så svårt att byta ut kretskorten. Det är ju bara att lossa skruvarna ta ut det och ta loss kontakterna i de eventuella sladdar som sitter där och plugga i ett nytt kort.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 5 månader sedan #257812 av mopa
Svar från mopa i ämnet Bytt grafikkort
Jag bytte grafikkort för ett tag sen. Blev bra.