oron

Mer
18 år 4 månader sedan #30445 av Sofie
oron skapades av Sofie
Om någon ville ge mig en spark i baken så att jag städade upp i lägenheten, ställde klockan och gick upp när den ringde, kom till jobbet i tid, lagade bättre och mer hälsosam mat mer ofta, orkade gå och träna, orkade vara social, orkade vara ensam, stod ut med den inre oron och var stilla istället för att riva mig själv på naglarna och på andra ställen. Om jag fick lugn, om jag stod ut med mig själv. Om tvångstankarna och tvångsmässigheten fick gå och lägga sig för gott.

/Sofie
Mer
18 år 4 månader sedan #30451 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet oron
Önskar att du kunde ordna allt det där... jag känner igen det från mina sjukdomsperioder... men man får sätta små, små mål själv på vart och ett av vardagslivs områdena... hitta en väg att förbättra tillvaron lite i taget...
Mer
18 år 4 månader sedan #30458 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet oron
Tack Isa-Alise.
Kanske jag överdriver det där med ordningen på tillvaron. Skriver mest av mig för att motivera mig själv. Sätta ord på känslorna just nu.
Som du säger så får man ta små steg i taget. Städa ett litet hörn i taget. Börja med att gå och träna en gång i veckan och kanske inte varje dag. Göra enkla (lagom) goda måltider. Tänka på mina vänner en i taget, inte ringa alla samma kväll. bläddra genom tidningen istället för att inte läsa alls. Kanske har jag också litet höga krav på mig själv och därför blir det platt fall så ofta.

/Sofie
Mer
18 år 4 månader sedan #30469 av flisan
Svar från flisan i ämnet oron
Hej
Ja jag känner igen det där med att ha höga krav på sig själv och det är nog en bra idé att göra som du sa att sätta små mål för varje dag. Som att gå en liten promenad och kanske börja städa i ett rum. Om jag har stökigt hemma brukar jag städa ett visst område. Tex köket eller badrummet sedan känns det bättre. Ibland går allt annat av bara farten om inte så har jag iaf gjort något.
Det är tokigt att man har tendensen att sikta så högt så att man blir besviken på sig själv, men du verkar ju vara medveten om detta och det är ju bra.
Kämpa på eller kämpa lite mindre kanske....
Mer
18 år 4 månader sedan #30500 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet oron
Tvångstankarna och tvångsmässigheten måste störa vardagen mycket och konsumera mycket av din tid. Har du försökt att behandla dem på något sätt, så att livet blir lättare? Det normala är ge SSRI-antidepressiva, men det går också att behandla med kognitiv beteendeterapi. Jag vet inte om man med bipolär kan använda antidepressiva för att jag vet en som blev maniska av det. Men hon hade schizoaffektiv iofs.
  • /Sofie
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #30508 av /Sofie
Svar från /Sofie i ämnet oron
Admin, det är inte så farligt som det låter. De flesta människor kan drabbas av tvångstankar. I och för sig går jag i terapi. SSRI har jag inte prövat. Tycker det räcker med de mediciner jag har. Fungerar ändå hyfsat. Tror att vissa svagheter får man lära sig leva med, oavsett hur man tacklar det, genom terapi eller på något annat sig.

/Sofie