Är ni morgonmänniskor eller nattugglor?

Mer
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1291448 av Moonlight2
Är ni naturligt pigga på morgonen eller är ni kvällsmänniskor/nattugglor?

Hur många timmars sömn behöver ni för att orka med vardagen?
Last edit: 3 år 6 månader sedan by Moonlight2.
Mer
3 år 6 månader sedan #1291449 av memphis
Jag är inte pigg om morgonen, men masar mig ut på en promenad vid 9 ändå. Däremot är jag som klarast i huvudet när jag nyss har vaknat till och druckit kaffe. Så på så vis är jag ändå en morgonmänniska.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 6 månader sedan #1291451 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Är ni morgonmänniskor eller nattugglor?
Vissa perioder gillar jag att nattuggla. Vissa andra perioder är jag typisk morgonmänniska uppe på morgonen innan tuppen.
Mer
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1291454 av Nissegossen
Under hela min uppväxttid var jag kvälls och nattmänniska. Också i vuxen ålder har det blivit sena kvällar och nätter vissa dygn var det ingen sömn under dygnet.

Totalt förödande vid psykossjukdom som nu då jag trots sömnmedel inte har somnat ännu. vissa kvällar somnar jag i allmänhet mellan kl 21.00-22.00 efter att tagit tabletterna 20.00 för det mesta är jag mycket glad om jag får 5-6 timmars sömn, jag känner det nu som om jag kan somna relativt snart, börjar bli trött nu. Nog beroende på sen middag vilket fördröjer sömnmedlet att verka fullt ut. Det jag tagit för att sova på är Quetiapine 150 mg samt en tablett lergigan, orkar inte ta mig från stolen och titta på burken för att se dosen, eller rättare läsa på påsen hur stor dosen är.

Att du drar upp frågan varför det? I och för sig frågan bör behandlas seriöst ty mitt ständiga påpekande är att sömn är A och O vid psykossjukdom.

För den som tar benzo tänker i första hand på stesolid, detta bör inte prövas på benzo att sova på utan just stesolid och det är att för snabbast verkan sades det på dåvarande Lillhagens sjukhus att svälj inte stesoliden utan för snabbast verkan tugga sönder den i munnen genom slemhinnorna i munnen går substansen rakt in i blodet, det för snabbast effekt. Jag råder att inte göra det utan följa ordinationen och jag står inte för konsekvenserna, ni får själva bedöma den vetskapen. Samt i detta är jag snällare än en läkare är. Han säger bara ta de här och litar på att du läser produktbladet och där läser hur det administreras. För det mesta står det sväljas med vätska Det godkände inte den äldre stavningen sväljes

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 6 månader sedan by Admin1.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 6 månader sedan #1291455 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Är ni morgonmänniskor eller nattugglor?
Gå och lägg dig du behöver sova Nissegossen! Godnatt!!
Mer
3 år 6 månader sedan #1291468 av Cosmos
Ingetdera! Sover i perioder under natten men går inte och lägger mig i sängen utan tuppar av i min sköna soffa. TV:n står på hela natten och är det då någon film som går, tittar jag på den. Nyss var det 'Misery' med Kathy Bates som den tokiga kärringen. På dagen kan jag bli skittrött och nicka till någon timme. Vet inte hur många timmar jag sover sammanlagt; 5-6 kanske.