Dödsfall bland psyksjuka i Danmark utreds

Mer
15 år 5 månader sedan #155463 av iprenmannen
Läste i tidningen idag Dödsfall bland psyksjuka i Danmark utreds. Hundratals patienter inom den danska psykiatrin har de senaste åren dött av okänd orsak. Nu ska den danska motsvarigheten till Socialstyrelsen, Sundhedsstyrelsen undersöka varför.

Frågan är om dödsfallen orsakats av medicinerna.

Undra vad det är för medicin. Dem tabletterna skulle jag inte vilja ta.

Beslutet att granska dödsattester har fattats sedan en genomgång av dödsorsaksregistret för 2006 har visat att 158 patienter som dött inom psykiatrin det året bara fått dödsorsaken psykos angiven. Men psykos är i sig ingenting man dör av och Sundhedsstyrelsen konstaterar att en del av dödsorsakerna är läkemedelsrelaterade.
Mer
15 år 5 månader sedan #155464 av Isa-Alise
På vår RSMH förening har vi haft åtskilliga dödsfall pga medicinering, det har varit hjärt kärl sjukdomar som kommit alldeles för tidigt i förhållande till ålder... det måste bero på medicinering och övervikt som också beror på medicineringen...

Många har även fått diabetes pga medicinering och övervikten...
Mer
15 år 5 månader sedan #155466 av iprenmannen
Här har Ni artikeln

hd.se/skane/2008/10/27/doedsfall ... ka-utreds/
Mer
15 år 5 månader sedan #155467 av iprenmannen
Isåfall borde dödsorsaken vara diabetes eller hjärt- och kärl sjukdomar. Men här står det psykos.

Förklaring krävs tycker jag. En utredning vore på plats.
Mer
15 år 5 månader sedan #155468 av Geta
I min bekantskapskrets där jag har träffat många inom
psykiatrin så har det inträffat dödsfall bland personer som
är alldeles för unga för att dö.
Det kan vara diabetes, missbruk eller depression som lett
till att man har tagit sitt eget liv.
Det är bra att man i Danmark reagerar på detta med ovanligt
många dödsfall bland personer med psykisk ohälsa.
Mer
15 år 5 månader sedan #155509 av Admin1
Väldigt viktigt att detta granskas noggrannt. Jag har inte läst om liknande ansamling av dödsfall i andra länder dock eller om att vissa antipsykotika skulle ge ökad dödlighet. Medellivslängden är dock 10-15 år kortare än normalt vid schizofreni och 60 % orsakas av hjärt-kärlsjukdomar.