Bästa antidepp utsedd

Mer
15 år 3 månader sedan #177608 av Tikki
Bästa medicinen mot depression är utsedd
En stor sammanställning som jämför effekt och biverkningar visar att de bästa medicinerna mot depression är setralin (Zoloft) och Cipralex (escitalopram). Det är en grupp brittiska, italienska och japanska forskare som ställt samman de 117 bästa studierna på tolv antidepressiva mediciner med över 26 000 patienter. – Resultaten kan ge en viss vägledning för vilka preparat man ska välja, men man ska inte dra alltför säkra slutsatser, säger Hans Melander, expert på Läkemedelsverket. Resultatet kommer att publiceras i medicintidskriften The Lancet.
Källa: Dagens Medicins nätupplaga 2009-01-29 © Netdoktor.se Terese Alvén

(Lite ändrat av mig.)
Mer
15 år 3 månader sedan #177609 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Bästa antidepp utsedd
Jag tittade lite bland inläggen för att se om det redan fanns nåt om detta men tänkte inte på att titta på "Nyheter". Smart TIKKI. :mrgreen: Men nu blir det kanske lite medicinprat.
Mer
15 år 3 månader sedan #177636 av Sankt_sigfrid
i min mening är zoloft en riktig skräp medicin..
  • Sebastian von Sebastian
  • Besökare
  • Besökare
15 år 3 månader sedan #177670 av Sebastian von Sebastian
Svar från Sebastian von Sebastian i ämnet Bästa antidepp utsedd
Helt värdelöst. Det enda preparatet jag fått riktigt bra effekt av är Anafranil.
Mer
15 år 3 månader sedan #177695 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Bästa antidepp utsedd
Anafranil ingick inte i undersökningen, som enbart gällde nyare preparat och bupropion, citalopram, duloxetin, escitalopram, fluoxetin, fluvoxamin, milnacipran, mirtazapin, paroxetin, reboxetin, sertralin, och venlafaxin.

Gamla typen av antidepressiva typ Anafranil brukar ge lite bättre effekt än nyare preparat, men äldre preparaten har mer biverkningar och är besvärliga vid överdoseringar.
Mer
15 år 3 månader sedan #177702 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Bästa antidepp utsedd
Jag tar 20 Cipralex om dagen och jag tror nog att den har hjälpt mig.
Men jag har andra mediciner som Abilify (som jag sänkt till 10 mg/dag nu) och Cisordinol i injektionsform som har hjälpt mig mycket. Den bästa medicinen jag använt trots att jag var på väg att trilla dit igen nyligen. Jag kan sitta och titta på tv nu och följa ett program till slutet och det är en otrolig förbättring, vad gällande mig.