Ny insändare

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
14 år 1 månad sedan #283529 av Fantasio
Ny insändare skapades av Fantasio
Angående NT:s artikel

Jättebra att ni lyfter fram riskerna med benosdiazepiner. Det ska ni ha all heder av. Dock får man inte glömma att många av oss med psykiskt handikapp behöver dessa preparat för att överhuvudtaget kunna leva vidare.

Själv tar jag en medicin som heter Sobril. Den är narkotikaklassad och får absolut inte blandas med alkohol, då fara för ens liv föreligger. Jag är mycket restriktiv med den medicinen och tar den bara då jag känner att jag verkligen behöver den.

Kan man lära sig leva med benso och endast medicinera när man mår riktigt dåligt föreligger ingen missbruksrisk. Inte ta den slentrianmässigt, utan endast då "skarpt läge" förekommer. Själv kan jag inte leva utan min Sobril. Det vore bra om ni även lyfte fram de positiva sidorna med bensodiazepiner. De kan vara livräddare, korrekt använda."
Mer
14 år 1 månad sedan #283534 av malin71
Svar från malin71 i ämnet Ny insändare
Jag håller fullständigt med, Fantasio. Min Sobril betyder jätte mycket för mig. Bara att jag vet att jag har den - så behöver jag oftast inte ta, utan kan lugna mig ändå. Utan den hade jag varit ett vrak.

Men man ska samtidigt ha stor respekt för den....
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
14 år 1 månad sedan #283536 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Ny insändare
Hur mycket och ofta tar du Sobril, malin71? Tar man den sällan så biter den bättre. Det känns, som du skriver, bra att endast ha den i beredskap. Blotta vetskapen om dess existens är lugnande i sig.
Mer
14 år 1 månad sedan #283538 av malin71
Svar från malin71 i ämnet Ny insändare
Precis, Fantasio...

Jag har 15 mg och behöver den kanske en gång i veckan. Ibland mer, ibland mindre.... Jag har även Atarax vid behov - så jag får överväga hur stor ångesten är. Oftast tar jag Ataraxen först och ser om den tar tillräckligt.
Mer
14 år 1 månad sedan #283539 av malin71
Svar från malin71 i ämnet Ny insändare
Hur ofta och hur mycket tar du, Fantasio? (Bara nyfiken.....)
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
14 år 1 månad sedan #283703 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Ny insändare
Tja, jag tar runt 30 mg om dagen. Inte varje dag, men några ggr i veckan.