Astra Zeneca får böta 3,7 miljarder

• Nissegossen
  • Nissegossen Profilbild Författare till inlägg
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • ½
Mer
28 apr 2010 01:25 #291332 av Nissegossen
Astra Zeneca får böta 3,7 miljarder skapades av Nissegossen
Angående antipsykotikat Seroquel, läs mer här
http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article7032808.ab

Störst av allt är kärleken. Love is sweet and humble as an Humble bee instead of an Humwee sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV
E-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
28 apr 2010 01:31 #291334 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Astra Zeneca får böta 3,7 miljarder
De hade inte betalt en krona om de ansett att de hade rätt.

Mer
28 apr 2010 09:54 #291371 av Geta
Svar från Geta i ämnet Astra Zeneca får böta 3,7 miljarder
Amerikanarna vill väl inte ha någon konkurrens när det
gäller antipsykotikamedicin. Zyprexa kan man väl knappt
påstå saknar biverkningar.

Mer
28 apr 2010 10:19 #291372 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Astra Zeneca får böta 3,7 miljarder
Att Seroquel ska vara bra mot depression har man ju hört i många år. Alltså har alla som tagit den medicinen mot depression fått placebo, kan man ju nästan säga

Mer
28 apr 2010 15:57 #291440 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Astra Zeneca får böta 3,7 miljarder
Felet som AstraZeneca har gjort är att de påverkat läkarna att använda Seroquel på sjukdomar, som inte är godkända av myndigheterna t.ex demens och depression. För depression har myndigheterna dock nyligen godkänt användning i kombination med antidepressiva.

Mer
28 apr 2010 23:06 #291519 av aspie
Svar från aspie i ämnet Astra Zeneca får böta 3,7 miljarder
Konstigt stora böter när det var bara fråga om en girig marknadsföring och inte om biverkningar och skador.

Mer
29 apr 2010 14:45 #291610 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Astra Zeneca får böta 3,7 miljarder
Det är ganska många läkemedelsföretag som fått böta på senare tid på grund av felaktig marknadsföring i USA och jag har för mig att Zyprexa också har drabbats av detta.

Mer
29 apr 2010 20:29 #291687 av aspie
Svar från aspie i ämnet Astra Zeneca får böta 3,7 miljarder
Om jag kommer rätt ihåg, var antalet diabetesfall grunden till åtalet.

Diabetesrisken med Zyprexa är större än med de flesta andra medicinerna, det är ett faktum. Det kan ändå helt hållas under kontrol med regelbundna blodprov, vi i familjen kollar flera gånger om året trots att värden har varit bra, det vanliga fastavärdet minst var tredje månad och långtidsblodsockret ett par gånger om året. Ifall det blir en försämring och man omedelbart byter medicin, "hinner" man inte insjukna i diabetes, hörde jag av en erfaren läkare.

Det är bra att själv vara aktiv och påminna läkaren, en bekant till mig som har en anhörig på Zyprexa, var bekymrad över att det kollas för sällan, en gång per året ellet något i den stilen. Fördelar med Zyprexa har vägt mera, men det är bra att ha plan B) och namnet på en eventuell nästa medicin i bakfickan ifall trenden skulle försämras och medicinbytet skulle bli aktuelt.

Felet som Lilly gjort är att den inte har informerat tillräckligt om biverkningarna, och inte grundat rehabiliterings- motions- och dietgruppverksamhet i flera länder. I något land hade Lilly dock gjort det. (Admin, var det Sydafrica (?), där kanske inte finns så många användare att det går att ordna gratisevenemang?)

Jag har själv aldrig prövat Zyprexa men jag har från nära håll följt hur människor mår bra av det. Jag har även en envis typ i bekantskapskretsen som fortsätter med Zyprexan trots att hon har fått diabetes, och läkare har försökt övertala henne att byta medicin, hon har schitzofrenidiagnos men har inte varit psykotis på 15-20 år. Det tycker jag går kanske för långt, å andra sidan vet jag inte om diabetes försämras med behandlingen.

Zyprexa är en intressant medicin, jag har bättre uppfattning om den än tidigare. Jag skulle gärna pröva den bara för att veta om man mår bättre, och på vilket sätt man mår bättre med den. Min läkare har dock vägrat att skriva ut det åt mig eftersom jag aldrig varit psykotisk (åtminstone enligt vad man vet).

Likartade ämnen

Trådens ämneRelevansDatum för senaste postning
Om man får rättspsyk, får man lärare då inne i rättspsyk?2söndag, 30 juli 2017
Hur många nya hjärnceller får man per dag/:eller om man får dom efter tex motion2fredag, 29 mars 2019
Hur får man reda på journalen från det man var barn?1fredag, 05 januari 2018
Farfar får hugg1fredag, 13 mars 2009
Gamla pappor får autistiska barnbarn (SvD)1torsdag, 04 april 2013
Sidan laddades på: 0.506 sekunder