Här kommer nästa diagnos som kan medicinbehandlas!

Mer
12 år 1 månad sedan #468882 av Isa-Alise
Betablockerare tycks kunna dämpa rasistiska attityder

Betablockerande läkemedlet propranolol tycks kunna minska undermedveten rasism hos individer. Åtminstone tyder resultat av en studie som utförts vid brittiska Oxforduniversitetet på det.

Forskargruppen fann att personer som tog propranolol visade mindre benägenhet för rasistiska attityder, när de fyllde i ett testformulär avsett att avslöja undermedveten rasism, jämfört med personer som fått ta placebo, skriver brittiska tidningen The Telegraph i sin nätupplaga.

www.dn.se/nyheter/vetenskap/beta ... -attityder

Blir nu rasism en diagnos i DSM V? Vad tror ni?
Mer
12 år 1 månad sedan #468890 av Nissegossen
Den medicinen kunde många behöva. Inte bara för rasism, utan för att rasism är bara ett uttryck för känslan av rädsla för det okända. Varför jag reagerar här, är för att rasism är utanförskapande och där kommer också vi psykiskt sjuka in. Detta för att allt som är främmande och inte är som normen, är onormalt för en person med rasism. Rädslan för det okända, gör hos en människa att hon känner sig rädd och det man är rädd för, vill man förgöra.

Alltså, rasism kan i slutändan också drabba oss alla med ett utanförskap. Därför är det viktigt för oss med psykisk sjukdom, att vi i vår tur inte visar någon rädsla. Även Bibeln säger att räddhåga finnes inte hos Gud.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 1 månad sedan #468907 av Geta
Rasism är kanske en sorts social fobi?
Mer
12 år 1 månad sedan #468912 av Nissegossen
Geta, jag tror ju att det enbart är rädsla för det man inte känner till och rasisten drar alla över en kam! för att illustrera vad jag menar lägger jag faktiskt in Martin Luhter Kings tal här och jag omfattar det han säger,Att en dag kommer människor att dömas, inte för att han är mörk i kulören på skinnet, eller för att någon är Jude, utan min dröm precis som Martin Luhter King, att jag har en dröm av att en gång skall var och en människa dömas inte på grund av sin hudfärg eller dylikt utan för hur människan är.

[youtube:1u1kdet3]Wxc6iqRC-n8[/youtube:1u1kdet3]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 1 månad sedan #468913 av Geta
Det sägs ju att det onda och det goda finns i varje människa. Det är inte så lätt att veta var gränsen går - vilka som ska ärva himmelriket.
Mer
12 år 1 månad sedan #468916 av Nissegossen
Geta, jag bekymrar mig inte då det står helt utanför min makt att döma vare sig dig eller någon annan och det är nog så vist ordnat att varje människa dömer sig själv i slutändan och ingen dömer dig hårdare än vad du gör själv! Något att fundera över Geta!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum