Autismspektrum säger farväl till Asperger

Mer
10 år 2 månader sedan #645043 av Admin1
Med den nya diagnosmanualen DSM-5 förs de olika autismdiagnoserna samman till en enda diagnos: autismspektrumtillstånd. Jag hoppas verkligen att man i svensk översättning väljer ”tillstånd” framför ”störning”. Även om en del beklagar att Aspergers syndrom nu officiellt försvinner, så är det logiskt, det gick inte riktigt att dra en gräns mellan Asperger/högfungerande autism/autism med normalbegåvning.

Läs mer vad Mats Reimer skriver om detta i Dagens Medicin.
www.dagensmedicin.se/blogg/mats- ... -asperger/
Mer
10 år 2 månader sedan #645045 av björk
man kan undra vad "de" -får för medicin :tänk
Mer
10 år 2 månader sedan #645046 av Geta
Det har väl inte funnits någon medicin mot Aspergers syndrom?
Mer
10 år 2 månader sedan #645066 av Ready
Jag är glad för denna nyhet...
Mer
10 år 2 månader sedan #645067 av Geta
Mats Reimer skriver:

"För mig är autismdiagnosen ett mysterium: varför förekommer just dessa symtom så ofta tillsammans? Jag begriper faktiskt inte varför problem med social kontakt samvarierar med exempelvis tågång, ekotal eller fascination för rinnande vatten".
Mer
10 år 2 månader sedan #645254 av Admin1
Det pågår utprovningar av mediciner mot autism, men jag måste säga att jag tvivlar på att de kommer att fungera, Det finns likheter mellan autism och schizofreni, men schizofreni är nog bättre att ha, som slår till vuxenålder än att drabbas i barndomen. Sedan vid autism så får man ökad risk för ångest och depressionsjukdomar, så det kan bli en komplex sjukdomsbild med multipsykisk sjukdom.