Är du flera personer?

Mer
17 år 10 månader sedan #41878 av hysteriskt
Svar från hysteriskt i ämnet Är du flera personer?

Researcher skrev: Hejsan,
jag heter Malin och jobbar för ett produktionsbolag som ska göra en dokumentär om multipla personligheter. Någon som är olika personer. Kanske är det du?


jag har fått diagnosen multipel personlighet... jag mår dock så mycket bättre nu, så man kan knappast kalla mig det längre.
jag vet inte om jag vågar ställa upp på det här.
det känns så väldigt stort att prata om - speciellt med folk som man inte
har en aning om vilka det är.
går det att vara anonym?
får klura vidare på detta, hej så länge.
Mer
17 år 10 månader sedan #41920 av Rosa
Svar från Rosa i ämnet Är du flera personer?
jag har fyra röster i mit huvud men vi är (utom en) samma person bara olika sidor av just jag , den som var här först, det är nog mer vanligt
än att peronligheter poppar ut och styr utan de andra gör något.
Mer
17 år 10 månader sedan #41980 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Är du flera personer?
Jag vet några stycken som varit med om övergrepp som barn, som utvecklat MPD.
Vill du hitta människor med MPD, så leta mer kanske bland den kategorin problem? Inte vet jag...
Mer
17 år 10 månader sedan #42000 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Är du flera personer?
Diagnosen är vanligare i USA än i Sverige... här är inte den diagnosen särskilt populär... det blir nog en borderline diagnos eller liknande personlighetsstörning istället...

Jag har inte träffat någon som verkligen varit olika personer under alla år som patient inom vården... däremot har jag träffat flera som betett sig väldigt olika under sjukdomsskov och bra perioder, och som upplevt sig vara någon annan, ha ett annat namn, osv, under sjukdomsskov... en sådan person har schizoaffektiv psykos... en annan har manodpressiv sjukdom...

Själv hade jag fem röster i min ungdom som talade till mig, skrek åt mig, och försökte påverka mig att göra saker... men det gick över med terapi och medicin... de var inte riktiga personer men hade olika karaktär... röster är nog inte så annorlunda från personligheter... bara att splittringen gått mycket längre för en röst att bli en personlighet...

Hoppas att du hittar någon som kan beskriva det fenomenet på ett bra sätt...
  • osso
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #42006 av osso
Svar från osso i ämnet Är du flera personer?

röster är nog inte så annorlunda från personligheter... bara att splittringen gått mycket längre för en röst att bli en personlighet...


Så har inte jag uppfattat. Multipel personlighetsstörning har ingenting med röster att göra. Man är helt avdelad i olika personligheter om man har multipel.

De har ju profiterat på utländska personer med multipel. Ni kan ju hyra eller köpa in de dokumentärerna och visa i svensk tv.
Mer
17 år 10 månader sedan #42007 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Är du flera personer?
Jo, det stämmer, Maj... men jag tror att röster är egentligen man själv som talar med sig själv... fast tankarna har splittrats loss och fått ett eget liv, de hörs... en multipel personlighet är helt uppsplittrad, mycket längre än vad man är när man upplever röster...