Louise, 26: Så är det att leva med schizoaffektivt syndrom

Mer
3 år 9 månader sedan #1266366 av Nissegossen
Det är från Expressen men det är en betalartikel varför jag fann jag samma sak på Mind, varifrån resten kommer, det är samma människa
Vad är schizoaffektivt syndrom?

Ett schizoaffektivt syndrom kan uppfattas som en mellanform av schizofreni och bipolärt syndrom. Sjukdomsförloppet är ofta periodiskt, som vid ett bipolärt syndrom, med friska perioder mellan sjukdomsepisoderna.

Sjukdomen har symtom som liknar bipolärt syndrom, som nedstämdhet eller sjuklig upprymdhet, och ofta svår ångest. Även symptom som påminner om schizofreni, som bisarra vanföreställningar och hallucinationer. Symtomen kan vara dramatiska och innebära impulsiva självmordshandlingar.
mind.se/fakta/diagnoser/schizoaffektivt-...8DSzhchoCD9wQAvD_BwE

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 9 månader sedan #1266449 av Admin1
Skillnaden mellan schizoaffektiv och bipolär är att bipolära får endast psykos vid mani eller depression. Vid schizoaffektiv kan psykoserna komma när som helst.
Mer
3 år 9 månader sedan - 3 år 9 månader sedan #1268353 av Maxjohan1983
Jag måste gått i en typ av dvala under en månad eller två. Jag fick för mig att det var en mellanform av schizofreni och asperger. Vad?

Jag skyller på att jag varit bannad från Flashback och inte läst på psykologi på någon månad.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Last edit: 3 år 9 månader sedan by Maxjohan1983.
Mer
3 år 9 månader sedan #1268381 av MsTibbs
Jag skrev en wikipediaartikel om mcdd Multiplecomplex de elopmental disorder. Det är en fransk diagnos, som är i spannet schizofreni, bipolär och Asperger.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Multiple-complex_Developmental_Disorder

En psykolog tipsade mig om mcdd före jag hamnade inom psykiatrin. Det fanns inga svenska texter, så jag samlade allt utländskt jag hittade och översatte till svenska. Ett stort projekt.
Mer
3 år 9 månader sedan #1268383 av Geta
Kan de inte ha råkat ut för kognitiv dissonans i sin barndomsmiljö?
Mer
3 år 9 månader sedan #1268384 av IngeF

MsTibbs skrev: Jag skrev en wikipediaartikel om mcdd Multiplecomplex de elopmental disorder. Det är en fransk diagnos, som är i spannet schizofreni, bipolär och Asperger.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Multiple-complex_Developmental_Disorder

En psykolog tipsade mig om mcdd före jag hamnade inom psykiatrin. Det fanns inga svenska texter, så jag samlade allt utländskt jag hittade och översatte till svenska. Ett stort projekt.

Problemet er at om det ikke finnes i DSM, så forskes det heller lite på det. Såkalt Non-verbal learning disorder brukes kun av pedagoger og anvendes veldig lite i psykiatrien, selv om det er langt mer empirisk enn de fleste allmennpsykiatriske diagnoser.