Insändare

Mer
19 år 5 månader sedan #6115 av Nissegossen
Insändare skapades av Nissegossen
Denna text är införd i dagens GP I en förkortad version. Den har tidigare varit publicerad på Viskas.

Ha en bra dag alla ni på Viskas. Önskar Nisse.


I år är det 25 år sedan IFS bildades (Intresseföreningen för schizofreni).

Med anledning av detta kan det vara på sin plats att tala om att vi borde vara cirka 90 000 som har denna sjukdom, för det är en procent av befolkningen som drabbas. Men vi är "bara" 40 000 som lever.

Med anledning av att IFS fyller 25 år kommer det att vara en konferens och firande på Dalheimers hus den 12 nov. Bland inbjudna som kommer är bl a Aders Milton, nationell psykiatrisamordnare och Arvid Carlsson, Nobelpristagare i medicin.

Det är sällan vi kommer till tals, vi är en ganska tyst grupp. Men vi protesterar mot det som vi tycker har gått fel i den psykiatrireform, som genomfördes i landet på 90-talet.

Jag heter Nils-Erik Johansson och talar för många i min situation. Jag har varit "vårdad" inom psykiatrin sedan 1974 då jag insjuknade och fick diagnosen schizofreni. Att jag överlevt och fortfarande lever är ett under. Jag har sett många som vandrat i korridorerna på Lillhagen. De flesta av dem är nu döda, de har många gånger tagit sitt eget liv i ren desperation på grund av sin sjukdom. Andra har dött i olika kroppssjukdomar. Detta enligt Urban Ösbys doktorsavhandling som kom 1 dec. år 2000, och som visar att t ex inom hjärt- och kärlsjukdomar är det bland manliga patienter en överdödlighet på 470 % jämfört med andra grupper i samhället. I och med psykiatrireformen 1995, så är utav de som blev "avvecklade" från psykiatrisk klinik 1/3 döda, en 1/3 fängelsekunder eller uteliggare, och den sista tredjedelen sitter hemma i sina lägenheter och mår dåligt.

Jag protesterar emot att många helt kallt blir avvisade från akutklinik på grund av platsbrist. Detta har vi sett i form av rättsfall på senare tid. T ex Anna Lindh-mordet, beror till stor del på att man inte fångat upp en patient som faktiskt sökte vård inte bara en gång, utan många gånger och blev hemskickad med en påse mediciner, utan någon som helst uppföljning.

Det måste i sammanhanget också sägas att den som har diagnosen schizofreni är mindre farlig än en manlig Svensson som en kvinna inleder ett förhållande med. De som har diagnosen schizofreni gör i 99,8 % av fallen inget våldsbrott mot någon annan, och i de fall som de gör det, är det för det mesta anhöriga eller vårdpersonal som råkar illa ut.

Politikerna säger att psykiatrin är prioriterad, men det märks inte när sjukhusen får pengarna, då går det till något helt annat än psykiatrisk vård. Ofta är det så att man säger att vi har lagt så mycket mer på psykiatrin i årets budget, men när det kommer till kritan så visar det sig att det försvinner i de allmänna besparingarna som sjukvården gör, så av den hönan blir det en fjäder.

Jag skulle vilja se lite mer av civilkurage hos ansvariga akutläkare genom att dessa inte skickar hem patienter som mår så dåligt att de tar livet av sig själva eller skadar någon annan. De skulle gärna få lägga patienter i logementssängar i flera våningar och totalt överbelägga vårdavdelningarna för att visa att detta är det verkliga vårdbehovet, och faktiskt visa detta i solidaritet med sina patienter.

Nu är det ingen som vill ha tillbaka de stora centralkomplexen, som de gamla vårdinstutitionerna var. Nej, fram för de mindre gruppboenden som man har tagit fram och som drivs av t ex. Stiftelsen Gyllenkroken och andra som är proffs på det här, och ha i det akuta skedet mindre, välfungerande enheter med sammansvetsad personal som har en vettig lön och arbetsförhållanden som gör att sjuksköterskor och annan vårdpersonal inte behöver stressa sig igenom både vardagar och helger. De allra flesta gör ett gediget arbete och om man ser till personalens behov också, så får man dem att stanna, om man kan garantera arbete långsiktigt, så att personalen inte måste oroa sig för om de måste sluta.

Detta skulle också smitta av sig på stämningen på avdelningarna hos patienterna, är personalen orolig blir patienten det också.

Som all annan verksamhet måste man se långsiktigt på vården utav de psykiskt sjuka, ofta är detta sjukdomar som varar livet ut.

Jag kan lova er att ingen människa vill byta med mig och det liv som jag levt, och det jag upplevt i min sjukdom.

Nils-Erik Johansson, medlem i IFS

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 5 månader sedan #6119 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Insändare
Väldigt bra skrivet Nissegossen! Starkt att få insändaren publicerad i GP, för det är ju en stor tidning, där säkert långt ifrån alla insändarbidrag hamnar i trycket.
Mer
19 år 5 månader sedan #6127 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Insändare
Tack Admin! Jag har satt in den som diskussions ämne på GPs nätsida. Jag skickar med adressen dit, jag har kopierat den från den adressfältet som datorn visade. Om det fungerar kan ni klicka på länken och så kan ni följa den fortsatta diskussionen genom den.

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d ... d=4&did=89

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 månader sedan #6139 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Insändare
Det var ju väldigt bra att dra i gång en debatt också. Alldeles för få är aktiva i media.
Mer
19 år 4 månader sedan #6282 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Insändare
Hej! Nissegossen här. Det har kommit upp saker som står på nätsidan i dagens GP. Har någon mer lust att delta i debatten? Vad anser DU om dagens psykiatri vård?

Insänt 2004-11-27 15:09 Av: lander

Mer pengar till något som inte funkar?
Vi får nästan varje vecka rapportering i media om att dagens psykiatri lider allvarliga brister. Tyvärr måste man inse att "verktygen" och ideologin inte fungerar eller fungerar dåligt. Det behövs alls ingen fackkunskap för att inse det. Psykiatrisamordnare Anders Milton föreslog mer pengar, men frågan är; är det vettigt att lägga pengar om verktygen inte fungerar, resultaten är svaga samt tyvärr ibland ger nya skador och bieffekter som inte fanns från början. Nyss har t ex en häftig debatt pågått i USA och Storbritannien om att "lyckopiller" kan framkalla självmordsbenägenhet för barn och ungdomar. I USA skall varningstext nu sättas på pillerburkarna. Och att vissa piller kan framkalla extremt våld är känt sedan länge.

Det är ingen lätt sak att hjälpa de som har personliga problem. Men vanligt sunt förnuft säger att en lugn miljö, nyttig kost inklusive kostanalys med eventuella tillskott, aktivitet i lagom mängd och visad respekt är en självklarhet och räcker en bit på väg. Mycket talar för att dessa krav inte uppfylls i dagens kliniker.

Dessutom: schizofreni nämndes. Ingen har klart definierat vad diagnosen innebär.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 månader sedan #6825 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Insändare
Hej allihopa! Har med anledning av artiklar i GP som varit nu i helgen skrivit nedanstående insändare på nät upplagan.

I lördagens GP kunde man läsa under rubriken; 2000 protester mot bantad psykvård och inuti tidningen står det; Förvärrad kris inom psykvården. Skickar en länk;
www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=192680

Nu gör sjukvårdspolitiker gemensam sak med både patienter och läkare inom psykiatri Östra.
I Söndagens GP står det under debatt; Stoppa nedskärningarna vid psykiatri Östra. Där är det samtliga läkare inom psykiatri Östra som ställer sig solidariska med både patienter och övrig vårdpersonal, och säger att nu har vi fått nog!
www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=192818
Detta skall GP ha en stor eloge för att ha tagit upp.

Under många år har mentalvården nedmonterats i Göteborg och i hela Sverige.
Vi har sett ökat våld på senare tid, och media har också skapat en bild av mentalsjuka som farliga individer, men detta är inte den sanna bilden. Bland dem som har diagnosen schizofreni t ex är det en försvinnande liten del som gör några grova våldsbrott. Av dem som har diagnosen schizofreni gör 99,8 % aldrig något våldsbrott. I den mån att det på senare tid tycks skönjas en ökning kan detta mycket väl bero på resursbrist där patienter blivit hemskickade med i bästa fall en påse mediciner utan någon mer hjälp.

Detta är en lek med människors hälsa som icke är rekommendabelt, desperata människor gör desperata saker.
Slutenvården som dessa sjuka som begår brott hamnar i, stjäl platser för dem som har ett behov av att komma in på inläggning i det akuta skedet av sin sjukdom. Detta är livsnödvändigt då många som är i det skedet ofta begår självmord. Detta är också preventivt om man tar in någon som i det skedet inte kan ta vara på sig själv. De platser som rättspsykiatrin har, borde inte kommuner och Landsting stå för kostnaden utav, då dessa är dömda till rättspsykiatrisk vård där kommunerna inte får kompensation för kostnaderna. Rätteligen borde vara utav rättsvårdande myndigheters budget som pengarna skall tas utav.

Jag vill bara säga att nu måste ansvariga inom SU faktiskt ta sitt ansvar och låta psykiatrin få de resurser som krävs.
Får någon man diagnosen schizofreni, så är det säkerställt att risken att dö under tiden man har sin sjukdom är 280% högre. Detta på grund av ökad självmordsfrekvens men också bland annat, hjärt- och kärlsjukdomar.
Självmorden är i det här landet långt fler än trafikoffren men det sägs inte någonting om någon nollvision som inom dem som dör i trafikolyckor.
Någonting ytterligare måste göras, detta som sker är inte bara slakt på psykiatrin, utan också dem som är i behov utav den.

Nils-Erik Johansson.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum