rädd för att bryta ihop

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 1 vecka sedan #965 av
Hej! jag är tjej på 19 år.
Jag har inte fått någon diagnos som schizofren.
Jag tror det kan vara det som gör mitt liv till ett helvete dock.
Jag går och träffar en människa på psykmottagningen (hon e inte psykolog och en doktor då och då. Går på antidepressiv medicin och sömntabletter (zopyklon). hade en hemsk dag härom sistones som skrämde mig. Jga vaknade (går på mycket sömntabletter men hade bara tagit en och en halv (en halva mer än jag ska) och skulle leta åt buss listan åt min syster på telefon, jag var almänt otrevlig och känslolös
inför hennes problem och när jag kom till lådorna i köket visste jag inte ens vad jag gjorde jag visste knappt vem jag var. Tog upp en sked från lådorna och tittade på den. Förstod ingenting. Vissst glömmer man ibland (jag väldigt ofta) vad man skulle göra men det kommer tillbaka till en.
jag förstod ingenting visste inte vad jag höll i kände mig jätte kontig se kom jag tillbaka jag letade efter något.. vad var det?
hade samm känsla när jag pratade med min mormor senare på dan kunde inte forma meningar utan det blev pankaka av det. hon märkte nog inte så mycket , hon är gammal men jag tyckte inte om det.Jag vet itne om det var en röst eller om de va jag som tänkte nåt konstigt också där i gröten. Det blir så när jag blir rädd jag vet itne om det är jag eller nån annan som tänker. Har haft vad jag tror är hallucinationer också, vilket jag brukar ha i bland och när jag är upphagad och inte kan sova. och jag fick för mig att jag skulle skriva en bok senare och att det skulle bli en klassiker den skulle handla om mord våldtäkt och hur jag blev misshandlad som barn (vilket jag inte blivit) kände mig jätte konstig som om jag var i en anna ångest fylld värld. Ibland känns det som om det ligger något i mitt bakhuvud något hemskt något som vill ta över.
Som en anna personlighet som är ond och läskig. har en fobi att jag ska bli besatt. uprrepar i min hjärna hela tiden nej nej nej jag villl inte bli besatt (har hört att man kan bara bli det om man går med på det frivilligt)
vilket gör att en annan del av mig skriker ja jajaa hela tiden.
har varit lite konstig sen jag såg exorsicten då jag var lite mindre, tror det var det som triggade det hela,jagh blev verkligen skärrad.
Jag är Skit rädd att nåt ska hända igen men vet inte hur jag ska berätta det för nån. Tror ni jag är schizofren? min morfars syster var det iaf.
det blev visst lite långt men ha det bra alla där ute hejsvej :)
Mer
20 år 1 vecka sedan #966 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet rädd för att bryta ihop
Hej. jag tror du lider av ångest. Vid ångest är det normalt att man är väldigt rädd för att bli allvarligt sjuk, t ex schizofreni. Man lyssnar efter de olika symptomen, alltså röster, inbillningar och liknande. Men det kan även vara en början till en psykos. Innan jag blev sjuk så förändrades min personlighet. Jag blev tystlåten, tillbakadragen. Fel känsloreaktioner, paranoida inbillningar och lätta hallucinationer. Mycket avvikande och bisarrt betéende. Jag hade till största del ingen sjukdoms insikt, men ibland visste jag att något var fel men kunde inte acceptera att jag var sjuk och behövde vård. Mvh
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 1 vecka sedan #967 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet rädd för att bryta ihop
Hitills i historien existerar inget fall av någon person som misstänkt sig själv för att vara schizofren och som sedan blivit diagnosticerad som sådan. Jag tror med andra ord att det enda man kan vara säker på i ditt fall är att du inte lider av schizofreni.
Mer
20 år 1 vecka sedan #970 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet rädd för att bryta ihop
Hej!

Om din morfars syster har schizofreni, så gör det att dina chanser att få sjukdomen är c:a 2 % dvs dubbelt så högt som normalt. Detta säger experterna men jag tror att det inte riktigt stämmer. Schizofreni kan uppstå efter svåra förlossningar mm och sådana saker borde ju inte vara ärftliga tycker man.

Du hade symptom på dåligt minne ibland. Det kan man få av depressioner, men det kan också vara en biverkan av sömntabletten Imovane som du tar. De kan ge sådana problem i sällsynta fall, liksom hallucinationer, minnesluckor, koncentrationssvårigheter.

Prata med din läkare om dina symptom. Jag tror att det förutom en läkemedelsbiverkan kan vara ångest också som spökar. Kom ihåg att motionera regelbundet - minst 45 minuter 3 gånger i veckan.
Tag gärna dagsbehovet av folsyra 400 mikrogram för det kan förstärka effekten av antidepressiva. Ät sill eller lax minst 2 gånger i veckan.

Admin
Mer
20 år 1 vecka sedan #974 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet rädd för att bryta ihop
Hej Per-Erik. Jag tror att om man har nån i släkten med sjukdomen och att man börjar få de första symptomen kan det mycket väl hända att man får för sig att det kan vara schizofreni.
Mer
20 år 1 vecka sedan #975 av Johan
Svar från Johan i ämnet rädd för att bryta ihop
Hej! Oavsett vilken sjukdom du har eller inte har så är det viktigt att du berättar allt för din läkare eller teurapeut så du får rätt medicin och rätt behandling.

Angående det där med att det är lätt att tro att man har schizofreni om man har en släkting som har det så tror jag även att det gäller vissa läkare. Min första läkare var snabb med att stämpla mig med paranoid schizofreni F20.0 (min pappa har paranoid schizofreni). Personligen tror jag det även berodde på att läkaren höll på med forskning inom området och behövde försökspersoner att prova den nya medicinen på.