Frustation angående diagnos.

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 vecka sedan #37773 av
Har varit några gånger till en psykatriker nu och har talat om mina symptom, som kort är: Hallucinationer("känner spindlar"), paranoia(hela tiden ute bland folk, känner mej förföljd, hör fotsteg etc.), tankspriddhet, förlorade känslor, sömnlöshet(tar sömnpiller nu men dom fungerar ej) och många av dom symptom som människor med Paranoid Schizofreni upplever.

Min psykiatriker sade att mina symptom inte handlade om schizofreni.

Jag undrar om hon kan ha fel, för jag känner igen mig så otroligt bra på alla symptom som beskrivs på Internet.

Jag hade varit paranoid i 6 år och haft hallucinationer i 4 år före jag en dag märkte att jag faktiskt var paranoid, då bestämde jag mig för att forska lite om paranoia och kom in på Paranoid schizofreni och märkte att jag hade nästan alla dom symptomen som nämndes.

Kände en otroligt lättnad på ett vis, nu vet jag äntligen varför jag känner som jag gör. För första gången i mitt liv kände jag att jag tillhörde en grupp och inte var ensam, men nu är jag lika ensam igen.

Jag brukar inte skada mig själv fysiskt, nu känns det om jag skulle vela slå sönder lite glas, kanske man skulle tas på allvar då?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 vecka sedan #37777 av
Svar från i ämnet Frustation angående diagnos.
Vad har du för diagnos då? Och vad är "känna spindlar" för nått?
Mer
18 år 1 vecka sedan #37784 av Isa-Alise
Mer
18 år 1 vecka sedan #37796 av Admin1
Om du har varit till flera olika psykiatrer och alla säger att du inte har schizofreni, så är det sannolikt så att du inte har schizofreni. Då och då dyker det upp folk här som tror sig ha schizofreni, men oftast så är det inte så. Det typiska för schizofreni är vanföreställningar och hallucinationer. Många är heller inte medvetna om att de är sjuka heller utan anser sig helt friska. Typiskt också är att arbetsförmågan och den sociala förmågan nedsätts och att besvären varat i minst 6 månader. Du kan läsa mer om diagnos och symptom på sajten Hubin:
www.hubin.org/publicfamilyinfo/index_se.html

Vilken diagnos fick du hos psykiatrikerna?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 vecka sedan #37807 av
Svar från i ämnet Frustation angående diagnos.
Jag fick ingen diagnos, hon sade bara att det inte handlade om schizofreni efter tredje gången.

Det där med sjukdomsinsikt, jag visste ju inte att jag var sjuk i 6 år förrän jag började läsa om paranoid schizofreni och märkte att det stämde så väldigt bra på mig, efter det så vet jag nu att jag är sjuk, men intalar mig själv att jag inte är det ibland.

"Känner spindlar" = Känns som att det kryper spindlar på mig, ibland kan jag fysiskt känna dom också.

Om det inte är Schizofreni men jag har alla symptom då? Finns det någon sådan sjukdom kanske?
Mer
18 år 1 vecka sedan #37812 av Isa-Alise