svårt att känna känslor

  • Fredriksson
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 6 månader sedan #155457 av Fredriksson
svårt att känna känslor skapades av Fredriksson
Jag har diagnosen schizofreni sedan några år och jag har svårt att känna känslor som jag kunde göra innan jag blev sjuk.

Är det någon som har liknande erfarenheter av att ha "tappat känslorna" och fått tillbaks dom sedan ?

Finns det nåt man kan göra för att få tillbaks känslorna ?
Mer
15 år 6 månader sedan #155461 av Geta
Svar från Geta i ämnet svårt att känna känslor
Det är tråkigt att inte kunna känna känslor. Livet blir
så utslätat och tomt då.
Det som jag har varit med om är att glädjen och intresset
försvann när schizofrenin - psykoserna bröt ut i tonåren.
Det var inte förrän jag hade fått gå i psykoterapi i många
år som meningen och glädjen kom tillbaka.
Mer
15 år 6 månader sedan #155462 av Isa-Alise
Vad har du för medicin? Det här är en jättevanlig biverkan på neurolepika...
  • Fredriksson
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 6 månader sedan #155476 av Fredriksson
Svar från Fredriksson i ämnet svårt att känna känslor
Jag äter zyprexa 7.5 mg. Jag har gått hos psykolog flera år nu men jag upplever inte direkt att det hjälper mej i alla fall inte med svårigheterna att känna känslor. Det känns som det är nåt kroppsligt fel som gör att jag har svårt att känna känslor. Jag "tappade" känslorna innan jag började började med medicin så det borde inte enbart vara medicinens fel i alla fall. Men det vore naturligtvis spännande att prova utan medicin för att se vad man skulle känna då. Men det vet jag inte om jag klarar det nu.
Mer
15 år 6 månader sedan #155477 av Isa-Alise
Nej, Zyprexa lägger nog inte så stort lock på känslorna som de äldre medicienrna gör...
Mer
15 år 6 månader sedan #155479 av Libellule
Jag är visserligen bippo, inte schizo, men har också svårt med starka känslor. Det är sällan jag känner glädje, sorg, saknad, längtan... you name it... Det enda är väl depressionen, som jag känner av väääldigt starkt, alltför ofta.

Dessutom har jag den oturen att när jag väl upplever starka känslor, då orkar skallen inte med, utan stänger av maskineriet helt istället.