koncentrationssvårigheter och satans myrkrypningar..

Mer
18 år 1 månad sedan #34239 av frost
jag har så fruktansvaärt svårt att koncentrera och fokusera på någonting i mer än typ två min.
sedan kommer alla tankar och bara snurrar och jag får myrkrypningar i armarna eller benen,
vad kan jag göra att lindra det?
theralen hjälper inte!!
Mer
18 år 1 månad sedan #34247 av Admin1
Är det tankeflödet som gör att du har svårt att koncentrera dig?. Ökad tankeflöde är ett positivt symptom där antipsykotika borde kunna ge effekt dvs du kanske behöver en lite högre dos av antipsykotika en tid.

Koncentrationssvårigheter är annars ett kognitivt symptom och det är inte så lätt att behandla. Det finns dock kognitiv rehabilitering som kan förbättra kognitionen, men jag tror inte att man börjat med det ännu i Sverige. Mitt råd är att försök vara aktiv genom att läsa och skriva mycket samt försök träna minnet med spelet Memory.

Myrkrypningar kan ibland vara en biverkan av antipsykotika. Olika antipsykotika ger olika risk för myrkrypningar. Ofta kan reducerad dos eller byte av preparat lindra besvären. Vilket antipsykotika använder du?
Mer
18 år 1 månad sedan #34252 av frost
tack för svaret, admin!

jag äter risperdal 1 mg men det är främast mod mardrömmarna. Kankse borde be om en ökning till 1,5?

läkaren sa iofs att de skulle lugna tankeflödet, men jag har inte märkt så stor skillnad..


frost is lost.
Mer
18 år 1 månad sedan #34253 av maya
Hej Admin! Det är Nissegossen oinloggad.

Jag undrar, det fanns ju en tidningsartikel om något medel som hjälpte mot myrkrypningar.

Jag har för mig att det var järn i injektionsform som var bra mot det. Det är väl inte utvärderat till hundra, men det kan man ju få på en vårdcentral.

Det är ju ett medel mot järnbrist som faktiskt läkare kan skriva ut recept på.

Även om det inte är utvärderat, skadar det ju inte att pröva för den som lider.

Jag har ju tidigare på gamla sortens neuroleptika haft myrkrypningar, så jag vet vilket helvete det är att ha det.
Mer
18 år 1 månad sedan #34279 av Nissegossen
Hej Frost! Du får här några adresser till artiklar som handlar om myrkrypningar.

www.aftonbladet.se/vss/halsa/sto ... 37,00.html

www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel ... cleID=5767

Hoppas av detta att du hittar något du kan ha nytta av.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 1 månad sedan #34297 av Admin1
1 mg Risperdal är den lägsta dosen som brukar ges. Normaldosen för Risperdal är annars 2-4 mg per dag. Risperdal kan ibland ge myrkrypningar, men det är lite konstigt att du redan skulle få det vid dosen 1 mg tycker jag.