...även Rumsuppfattning?

  • Khai Chau
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 9 månader sedan #44155 av Khai Chau
...även Rumsuppfattning? skapades av Khai Chau
Hej

..här kommer fortsättningen på Tidsuppfattningen, nämligen Rumsuppfattning...måste det väl då vara?

Alltså, själva känslan och/eller vetskapen om att "Nu är jag/vi...hemma, i skolan, på jobbet, på bio...osv....

Man brukar ju annars prata om att "glömma bort både Tid och Rum"...

Vad säger ni?
K.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 9 månader sedan #44158 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet ...även Rumsuppfattning?
Jag tycker du ska lägga denna tråd på fortsättningen av tidsuppfattning!

Förstår inte riktigt poängen med frågan? Men annars så är lokalsinnet lite si och så! Jag kan pejla mig fram på en okänd krog, var baren ligger.

Att glömma tid och rum, är nog vanligare bland sådana som inte kan koncentrera sig? Att bli totalt inne i en sak, att tidsuppfattningen rubbas har nog egentligen inte med sjukdom att göra?

Man brukar annars säga borta bra, men hemma bäst! Vi alla ställer in oss själva beroende på vilken miljö man befinner sig i, om man ska vara glad, koncentrerad, lyssnande osv. Vi växlar alltså humörlägen beroende på var vi är!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 9 månader sedan #44163 av armyknife
Svar från armyknife i ämnet ...även Rumsuppfattning?
Jag har själv i mina mer intensiva perioder haft väldigt svårt att skilja mellan tid och rum.
  • One.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 9 månader sedan #44167 av One.
Svar från One. i ämnet ...även Rumsuppfattning?
Till skillnad mot tidsuppfattningen så ingår rumslig (eller spatial) förmåga i de kognitiva processerna, dvs hjärnans sätt att bearbeta information. Spatial förmåga är beroende av perceptionen i sin tur.

Det vi kallar för lokalsinne är rumsförmåga; att se objekt från olika vinklar och vrår och att också föreställa sig olika sidor av samma sak ingår i den rumsliga förmågan. Detta är viktigt i sin tur för problemlösningsförmågan; att föreställa sig och bearbeta problem utifrån olika perspektiv.

I IQ-tester finns ett deltest som anses mäta rumslig förmåga.
Mer
17 år 9 månader sedan #44188 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ...även Rumsuppfattning?
Jag har själv inga problem med rumsuppfattningen och har aldrig haft det. Jag har inte läst så mycket om rumsuppfattning och schizofreni. Har läst dock att en del har problem med kroppsuppfattningen och har svårt att veta var kroppen slutar. Sjukgymnesterna brukar därför ge träning i kroppsuppfattning. Det är säkert någon här som har fått det.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 9 månader sedan #44197 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet ...även Rumsuppfattning?
Ett tag var det på modet med avslappningsövningar!

Överläkaren pratade till och med in ett speciellt avslappningsband, med lite hypnotiska drag, men vem skulle väcka mig ur hypnosen, det tror jag faktiskt han fixade också!

Men jag tror även beröringsövningar med andra är viktigt. Du har rätt Admin, en del har väldigt störda kroppsuppfattningar!

Trivs man med sin kropp, då orkar man även utforska övriga världen, är min uppfattning.

Jag menar på egen hand eller med ngn kamrat, ingen ledare eller så, utan med egen nyfikenhet prövar sig fram i världen, det är ju därför vi män anses vara jägare ursprungligen.

Ibland måste man söka nya jaktmarker, och då går vi på intuition för att kunna hitta tillbaka hem!

Vars är världen på väg?