Negativa symptom/depression?

Mer
16 år 8 månader sedan #86464 av X
Hej, jag undrar lite över skillnaderna. Jag har fått diagnosen paranoid schizofreni. Och då tillhör ju negativa symptom, som att vara orklös etc... Men jag slutade med mina risperdal för längesedan och har inga symptom som jag själv märker av. Dvs röster och liknande. Men jag har svårt med dygnsrytmen och ännu svårare att hålla rent runtomkring mig. Jag känner mig som ett basketcase och mår dåligt över det. Men är det speciellt onormalt att känna sig nere när ens liv är så gott som innehållslöst förutom TV:n och datorn!? Jag saknar nog orken till att förändra min tillvaro. Är det för att jag är deprimerad eller är det negativa symptom? Och vad kan jag göra åt saken?
Mer
16 år 8 månader sedan #86510 av adrokylus
Fan ut och jaga lite fruntimmer rock´n roll.Det duger inte att bara sitta hemma.Det är vad jag tror iaf.
Mer
16 år 8 månader sedan #86511 av Isa-Alise
Man kan bli väldigt trött och nere innan man börjar få symtom vid ett återinsjuknande... var extra alert på dina tidiga varningstecken nu... får du lätt paranoia eller börjar tolka händelser på mystiska sätt så kan det vara att psykosen är på väg tillbaka... i så fall ta kontakt med vården innan du blir sämre...

Det finns nyare mediciner än Risperdal som inte ger samma biverkningar... Abilify hjälper en att vara aktiv, t.ex...

Annars kan jag hålla med adrokylus... det är inte bra att sitta ensam... skaffa i allafall lite kompisar genom en RSMH-förening, tex om du inte har kvar dina gamla kompisar från innan du blev sjuk... att komma ut och träffa folk är jätteviktigt...

Man blir även mer motiverad att städa om man ska bjuda hem någon än att bara städa för sin egen trivsel...
Mer
16 år 8 månader sedan #86548 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Negativa symptom/depression?
Negativa symptom och depression kan likna varandra ganska mycket, men negativa symptom brukar vara långvarigare och längre än 12 månader. Nya antipsykotika, som t.ex Risperdal brukar ha viss effekt också mot negativa symptom. Det är en liten fördel som de har jämfört med de äldre preparaten. Man kan ibland kanske få effekt mot negativa symptom av antidepressivat Remeron. Hoppas att det löser sig för dig på något sätt! Vilken dos av Risperdal använde du tidigare? Hur länge har du haft dessa besvär?
Mer
16 år 8 månader sedan #86551 av Evillynn
Känner igen mig väldigt mycket i dina problem X. Funderar också över om det är negativa symptom eller depression.
Mer
16 år 8 månader sedan #86572 av X
Svar från X i ämnet Negativa symptom/depression?
Jag käkade 4mg risperdal. Men jag blev så enormt rastlös, kunde inte sitta still i 5 min. Jag sov också upp till 14 timmar om dygnet, så det fungerade helt enkelt inte att fortsätta med dem. Sen jag slutade har jag inte märkt någon skillnad merän att rastlösheten är borta och jag sover mycket mindre. Dessa negativa symptom eller vad det nu är, hade jag innan jag blev sjuk, men blev värre då. Jag håller med både Isa-Alise och Adrokylus. Men det är samma saker som hindrar mig från att göra det som att städa min lägenhet. Min isolering är kopplad till detta problemet så som allt annat. Jag tror inte att det är schizofreni, men jag vet inte säkert. Problemet har jag haft i säkert 10 år. Kanske till och med i hela mitt liv. Men det är bara nu som det är urkontroll.