Träna närminnet

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 7 månader sedan #92467 av
Träna närminnet skapades av
Jag undrar på vilket sätt kan man träna upp närminnet ?

Har fruktansvärda problem med mitt närminne som jag skulle viljat träna upp, det är väldigt irriterande när jag tex. läser en bok, när jag läst nån sida så måste jag bläddra bakåt för att kontrollera vad jag har läst.
Mer
16 år 7 månader sedan #92468 av Evillynn
Svar från Evillynn i ämnet Träna närminnet
Jag har samma problem.

På Norrlands universitetssjukhus i Umeå har de gjort en studie på en ny medicin och på ett program som där man tränar upp kognitiva besvär och minne och sådant och medicinen ska tydligen kunna hjälpa. Jag kanske skulle få ta del av det programmet. Vi får väl se om medicinen kommer ut på marknaden.
Mer
16 år 7 månader sedan #92476 av Trassel
Svar från Trassel i ämnet Träna närminnet
samma här. jag kan aldrig läsa böcker eller bli avbruten i en meningen utan att tappa tråden. Ibland glömmer jag vad jag pratar om och huvudet 'är helt blankt.
Mer
16 år 7 månader sedan #92484 av Evillynn
Svar från Evillynn i ämnet Träna närminnet
ibland har det blivit så för mig att jag kan läsa en mening där jag förstår alla ord för sig, men kan inte förstå meningen. Tex "Jag åker bil". Jag förstår "Jag", "åker" och "bil", men inte vad meningen betyder. Någon annan som har haft något liknande? Har inte haft så på ett tag nu, jag tror antipsykotiska har hjälpt på något sätt. Det var helt enkelt blankt i huvudet.
Mer
16 år 7 månader sedan #92488 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Träna närminnet
Har man schizofreni, så kan man ha problem med minnet. Det finns en behandling, som heter kognitiv rehabilitering, där man bl.a får träna minnet i en dator och det brukar ge effekt. Du kan ju fråga på kliniken du går på om de har kognitiv rehabilitering att erbjuda.
Mer
16 år 7 månader sedan #92489 av Geta
Svar från Geta i ämnet Träna närminnet
Det tror jag ofta att det är helt blankt i mitt
huvud. Särskilt om jag ska ta initiativ och
försöka prata med andra människor.
Om jag slipper ta initiativ så märker jag att
det inte är helt tomt.
När schizofrenin var som värst hade jag så
underliga tankar om helt självklara saker som
varför ett bord ser ut som det gör och inte
annorlunda.
Sedan har jag haft pippi på att bryta ner språket
till sina minsta beståndsdelar och försöker ta
reda på vad de egentligen betyder.

Minnet tror jag hänger mycket på hur deprimerad
man är.