hej

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 4 månader sedan #101323 av
hej skapades av
Hej
Jag har läst så mycket här om att man inte ska sluta ta neuroleptika utan läkarens inblandning, men jag undrar om man aldrig har haft neuroleptika utan fått ect mot depressiv psykos är det stor risk att man får det igen? jag fick ect för 7 månader sen.....fungerar inte ect på en vanlig psykos?
Mer
16 år 4 månader sedan #101325 av ak
Svar från ak i ämnet hej
ECT fungerar på depressiva psykoser. I journalen läkaren fyller i när han ordinerar ECT finns det olika alternativ för att bedöma svårighetsgraden i depressionen, den värsta är "Psykotisk". Jag har själv fått ECT-behandling mot "depression med psykotiska symtom" och blev helt frisk från besvären.
Mer
16 år 4 månader sedan #101333 av Khai Chau
Svar från Khai Chau i ämnet hej
Jag har haft Reaktiv paranoid psykos...ingen ect...bara anti-psykotiska medel, och numera även anti-depp!
Mer
16 år 4 månader sedan #101350 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet hej
Det finns något som heter psykotiska depressioner, där skiljer sig psykosen jämfört med schizofreni genom att de är kortvarigare och det finns också depression. Psykotiska depressioner brukar oftast behandlas med ständig behandling med antidepressiva och kortvarigare behandlingar med antipsykotika.

ECT används ibland vid schizofreni, då man har livshotande katatoni (orörlig) eller då antipsykotika inte ger effekt. Ibland ser man då effekt mot psykosen. ECT vid depression är bättre dokumenterad än vid schizofreni.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 4 månader sedan #101358 av
Svar från i ämnet hej
Till ak000 hur länge har du varit frisk?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 4 månader sedan #101360 av
Svar från i ämnet hej
Innan jag fick en depressiv psykos var jag fruktansvärt trött och kände meg slut i hela kroppen och det kändes som jag var utbränd men jag kände inte mig depremerad..... hur hade ni andra det innan ni blev dålig?? hur länge har ni varit friska utan medicin? jag har ätit efexor i 7 månader, min läkare vill att vi ska trappa ner men när jag läser olika inlägg här så verkar det som det bästa är att hålla på med tabletter väldigt länge.....