Ofta förkyld

Mer
15 år 7 månader sedan #146219 av Projek
Ofta förkyld skapades av Projek
Hej

Är inne och läser ibland.

Är väldigt ofya förkyld och därigenom hemma från jobbet. Huvudet känns som det sitter i ett skruvstäd och lite täppt i näsan och ont i halsen.

Ofta har jag sovit väldigt tungt och vill stanna hemma från jobbet och vila mig, det är då huvudvärken kommer. Ofta känns det som vattnet jag har druckit på morgonen vill komma upp och i morse kom det upp igen.

Är hemma för förkylning åtminstånde en gång i månaden, det verkar komma efter när jag jobbat över någon timme eller liknande.

Har pratat med en allmän läkare och denne sa att det berodde på medecinerna jag äter, äter cipramil och risperdahl. Vad tror ni?

Projek
Mer
15 år 7 månader sedan #146230 av Projek
Svar från Projek i ämnet Ofta förkyld
Har läst på bipacksedeln och det är biverkningar, nästäppan och huvudvärken.

Projek
Mer
15 år 7 månader sedan #146231 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ofta förkyld
Nej, jag tror inte att det beror på medicinerna.
Det kan bero på att du känner dig stressad som gör
att immunförsvaret är nedsatt.
Själv tar jag Risperdal och Cipralex, som är något
liknande, men jag är sällan förkyld.
Mer
15 år 7 månader sedan #146283 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ofta förkyld
Välkommen tillbaka!

Både Risperdal och Cipramil kan ge nästäppa, som biverkan. Risperdal kan dessutom ge illamående. Jag använder själv Risperdal, men den enda biverkan jag noterat är blodtrycksfall och yrsel, när jag reser mig hastigt.

Ökad risk för infektioner kan man få av för lite vita blodkroppar, vilket går att enkelt kolla med ett blodprov. Jag har dock inte läst att Risperdal eller Cipramil kan påverka de vita blodkropparna, men det finns andra läkemedel, som kan göra det.
Mer
15 år 7 månader sedan #146284 av Khai Chau
Svar från Khai Chau i ämnet Ofta förkyld
vitlök = förebyggande? Men lukten :D :P

annars apelsin = c-vitamin...bra!
Mer
15 år 7 månader sedan #146292 av Projek
Svar från Projek i ämnet Ofta förkyld
Tack för svaren.

Var på samtal och har pratat med doktorn förut och nu ska jag få abilify.

Har en annan undring, har en ganska bra kontakt på öppenvården men hon puffar inte på mig mjukt, får nästan skäll för att jag grubblar för mycket det är det enda svar hon ger nästan. När jag åkte därifrån så funderade jag om jag skulle byta kontakt. Sen tjatar hon om att jag ska röra på mig mer p.g.a. över övervikten som jag fått av risperdalen. Hon är annars väldigt proffessionell.