Tänder

Mer
14 år 2 månader sedan #276168 av zoegas
Tänder skapades av zoegas
Har fått en infektion i en tand ,, ser ut som en clown i ansiktet.. Så jag vågar inte ens gå ut..

Tandläkaren e bara att glömma för jag hatar dem. Jag är mindre rädd för döden än tandläkaren. :(
Nånn mer som har tandläkarfobi?

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
14 år 2 månader sedan #276170 av skord
Svar från skord i ämnet Tänder
Om du menar med Clown att du börjar uppvisa svullnad i ansiktet, så är det MYCKET viktigt att du söker tandläkare, alternativt läkare på vårdcentral AKUT.
Din tand behöver sannolikt rotfyllas, och det har bildats en rotabscess (varhärg vid rotspetsen). Söker du hjälp IDAG så är du bättre redan om någon dag.
Om du drar dig för att söka hjälp och bara väntar och väntar så kan det utvecklas till intensivvård och inläggning på LAS.

Jag talar av egen erfarenhet!

Ge dig iväg, tänder som är infekterade och börjar påverka submandularerna (under tungan) kan resultera i sinuit (vidare mot hjärnan) samt hals-svullnad och då är det dropp och akutvård som gäller.

Menar inte att skrämmas men man skojar inte bort detta!

(arbetar i vården)
Mer
14 år 2 månader sedan #276171 av skord
Svar från skord i ämnet Tänder
Reviderar:

Är tanden i underkäken kan halssvullnad uppstå tillslut,
I överkäken, vandring vidare mot bihålor och i värsta fall hjärna.
Mer
14 år 2 månader sedan #276175 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Tänder
åååhh,, sluta ..

Minns när jag var runt 15 då hade jag en infekterad tand. Det svullna upp så att man kunde tro att jag hade påssjukan. Jag fick hög feber och frossa .. Direkt livsfarligt,, men jag vägrade gå till tandläkaren. Nu har jag inte tecken på blodförgiftning så,, fuck tandläkaren.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
14 år 2 månader sedan #276180 av skord
Svar från skord i ämnet Tänder
zoegas,

Jag förstår att detta skapar ångest när du har tandläkarskräck. Grejen är att du behöver antibiotika initialt, för att hämma infektionen, annars sprids den med tiden vidare i blodbanan och ger dom komplikationer jag nämnde ovan. En tandinfektion som börjar påverka ansiktet, som du beskriver är ingenting som kroppen kan hantera själv, utan man behöver penicillin och att rensa upp rotkanalerna. Detta kan endast en tandläkare göra.

Det enda tandläkaren gör är att ger dig en Kåvepenintabl. på plats, bedövar din tand så du inte känner ett skit, och rensa upp tanden.
När detta utfördes på mig, gav svullnaden med sig, värk osv. redan efter någon dag.

En infekterad rotspets är ingenting som går över av sig själv
Mer
14 år 2 månader sedan #276182 av skord
Svar från skord i ämnet Tänder
Zoegas ,

Gå åtminstone till din lokala vårdcentral så du får Kåvepenin.

Bra namnval du har föressten, dricker en kopp Zoegas as we speak, det gröna