Har jag fått Sarciodos igen ?

Mer
14 år 1 månad sedan #280916 av Bitte
Jag har fått en liten knöl eller en förstorad lymfkörtel bakom örat. Jag tror jag fått tillbaks Sarcoidosen som jag hade för några år sen eftersom jag också har ont i kroppen, mest i muskelfästena tror jag.
Furra gången hade jag en förstorad lymkörtel i jumsken.
Sarciodos är en systemsjukdom som sätter sig framförallt i lungorna men kan sätta sig i huden, hjärtat bindväven, binjurarna i ögonen mm. Oftast går det över av sig självt men hos vissa, som med mig, ger man prednisolon då den kan bli mycket allvarlig.
Jag ska ringa hälsocentralen sen och beställa tid för en undersökning.
Mer
14 år 1 månad sedan #280917 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har jag fått Sarciodos igen ?
Sarkoidos en autoimmun sjukdom?[/url:fvztgejr]
Mer
14 år 1 månad sedan #280919 av Bitte
Jag vet inte om det är rätt eftersom jag tillfrisknade efter behandling, jag hade sarkoidos i bindväven, lungorna som var alldeles vita på röntgen de ska vara svarta, huden antagligen binjurarna också. Och ett tag kunde jag inte ens lyfta en morot pga värken från muskelfästena (tennisarmbåge och golfarmbåge). Men efter en lång medicinering gick det över och det är några år sen nu men kan vara dax igen.
Mer
14 år 1 månad sedan #280920 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har jag fått Sarciodos igen ?
Ifall det är en autoimmun sjukdom så är det en inflammation i kroppen
som beror på att man har alldeles för effektivt immunförsvar som slår
tillbaka mot den egna kroppen.
Mer
14 år 1 månad sedan #280965 av Admin1
Naturligtvis skall du ringa hälsocentralen för att få snabb hjälp mot detta. Jag har aldrig tidigare stött på någon med sakoidos. Är det någon annan i din släkt, som har också sarkoidos? Jag läste förresten i boken Surviving schizophrenia att sakoidos ibland kan ge schizofrenisymptom.
Mer
14 år 1 månad sedan #281009 av Bitte
Nej det är ingen annan i släkten som har haft det, inte vad jag vet om iallafall.
Jo jag ska ringa till hälsocentralen på måndag eftersom jag i såfall måste medicinera med prednisolon. Men det är klart att det beror på hur allvarligt det är denna gången.
Intressant det du skriver om att sarkiodosen kan ge schizofreni symtom. Eller så kanske det är så att de med schizofreni är mer benägna att få sarkiodos och liknande sjukdomar. Men hur som helst är det intressant.