Hjärntumörer och psykisk påverkan

Mer
13 år 9 månader sedan #319955 av neil
Ska återigen göra en röntgen av huvudet för att utesluta att jag har hjärntumör. De problem jag haft är bl.a. en svår huvudvärk. Jag har även läst att hjärntumörer kan framkalla psykiska symptom, jag undrar vilka de är? Min läkare tror att det är tal om spänningshuvudvärk, det hoppas jag också att det är.
Mer
13 år 9 månader sedan #319956 av Geta
Från netdoktor.se

Symptom

En hjärntumör ger olika symptom beroende på var den sitter. Symptombilden kan skilja sig mycket från fall till fall men det finns dock några symptom som är vanligt förekommande. Huvudvärk är ett sådan. Man beräknar att runt 70 procent av alla med hjärntumör får huvudvärk någon gång under sin sjukdomstid. Nydebuterad huvudvärk som tilltar och som är värre på morgonen och efter ansträngning är viktiga varningstecken.

Ett annat vanligt förekommande symptom är epileptiska anfall. Det kan vara pirrningar, domningar eller ordenliga kramper i någon muskelgrupp eller hela kroppen. Vid nydebuterad epilepsi bör man utesluta hjärntumör som orsak.

Andra symptom som man bör utreda är synbortfall, förlamning i en eller båda kroppshalvor samt svårigheter att tala eller förstå talat eller skrivet språk.
Mer
13 år 9 månader sedan #319957 av skord
när jag gjorde en cat, ville jag ha bilden av min egen hjärna. men det fick jag inte.


spänningshuvudvärk bota egypterna för 3000 år sen genom att borra ett hål i skallen.


om man är kär, ska man borra ett hål till hjärtat?
Mer
13 år 8 månader sedan #320101 av saara
skord- galning :lol: . Man skall inte borra ett hål till hjärtat om man är kär. :lol:
Mer
13 år 8 månader sedan #320102 av saara
förlåt att jag sa galning, men jag tänkte att du ville vara lite galen på skoj bara. hoppas att jag uppfattade dej rätt. :be :hjärta
Mer
13 år 8 månader sedan #320194 av Admin1
Vissa typer av hjärntumörer kan ge liknande symptom, som schizofreni och det är därför man gör hjärnröntgen oftast innan man ställer en schizofrenidiagnos.