Hörlurar.

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 9 månader sedan #43727 av
Hörlurar. skapades av
Efter många års lyssnandes till musik på varierande ljudnivå, har jag skadat min hörsel så pass att det påverkar mig på olika vis. Grannar har gjort det omöjligt för mig att äga en stereo, har även försökt med hörlurar men de överlever bara några dagar. Eftersöker tips, kanske på ett par sjyssta lurar (med livstids garanti :) som håller. Tror det främsta problemet ligger i att ingen vågar sälja lurar man kan spräcka trumhinnorna med.
Mer
17 år 9 månader sedan #43728 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Hörlurar.
Trist... synd att du fått en hörselnedsättning... hur väl kan du höra vardagligt tal? Har du tinitus (en ton som inte går över) också?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 9 månader sedan #43730 av
Svar från i ämnet Hörlurar.
Hör oftast okej men dem jag träffar ofta, riktigt jobbigt blir det inte förrän det pratas dialekter eller bryter på svenska. Jag drar mig ofta för att prata med invandrare av rädsla av att bli missuppfattad. Hör ett sjut hela tiden, men det är lågt och högfrekvent ljud, har vant mig vid det, det finns bara där precis som luft. Störande blir det när ljudet skifftar i frekvens eller nivå, samt att det kan tillkomma ljud. Tänker knappt på det längre förutom att jag inte kan lyssna på musik så högt som jag vill. Jag kanske skulle höra med någon förening, borde nästan finnas hörlurar för hörselskadade. Tror förvisso inte att de vill uppmuntra en att lyssna på så hög musik när det redan orsakat skada, bara en tanke.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 9 månader sedan #43732 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Hörlurar.
Jajjamän, käre gäst! Det finns hörlurar för oss också, med en ratt som man kan höja och sänka ljudnivån med.

Pröva sennheiser HD 60 TV, har själv sådana, eller fråga hos ngn radioaffär, om det finns hörlurar för hörselskadade där!

Lycka till!

Vars är världen på väg?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 9 månader sedan #43745 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Hörlurar.
Gäst 12:07,

Har funderat några timmar! Men jag vet inte så mycket om bullerskador, men det är väl okey att lyssna om kurvan har stabiliserats.

Det låter som att det är flera år sedan du fick skadan, antingen kommer det smygande eller så kan en kraftig smäll orsaka skadan.

Men vad som händer vid en bullerskada, är att flimmerhåren i hörselgången tappar sin spänst bland annat, så riktigt högt kan du nog inte lyssna. Men är det så att du har ett bortfall av frekvenser så bör du nog gå till hörcentralen och fixa en hörapparat med kringående utrustning, som gör att du kan lyssna på musik utan risk!

Vars är världen på väg?