Hur långt har man kommit med forskningen?

Mer
16 år 5 månader sedan #97677 av Isa-Alise
Hej Doktorn!

Jättefint att du vill skriva här!

Jag undrar hur långt man kommit med foskningen kring nya mediciner som har att göra med kynurensyra? Är det någon sådan medicin på gång, och hur länge dröjer det, tror du, innan den finns på marknaden?
Mer
16 år 5 månader sedan #97696 av Doktorn
Hej!

Man har upptäckt att höga nivåer av kynurensyra påverkar dopaminet som framkallar psykossymptom, och hos schizofrena ska alltså kynurensyra halterna vara förhöjda.

Jag har för mig att dessa nya forskningsrön ska presenteras nu i november i USA på någon som kallas Neuroscience 2007.

Jag tror vi får vänta ett tag till innan eventuell medicin släpps. Mig veterligen är det inget som är på gång i dagsläget
Mer
16 år 5 månader sedan #97760 av Admin1
Forskarna uttalade sig i TV om kynurensyraprojektet. Tydligen hade de låtit syntetisera läkemedelssubstanser som de trodde skulle hämma kynurensyrabildningen, men inga tester hade gjorts ännu om de fungerade. Det kan nog ta c:a 10 år innan det eventuellt finns denna typ av läkemedel. Det tar väldigt lång tid att ta fram nya läkemedel.
Mer
12 år 6 månader sedan #435860 av Vatten
Kynurensyra[/url:103icmfw] är också en av de få kända naturliga glutamatantagonisterna i hjärnan. Med tanke på att glutamatreceptorerna står för den största delen av hjärnans totala transmission är det en väldigt viktig upptäckt.

Ett medel mot kynurensyra skulle bygga på att kroppen själv av irrationella skäl ökat på nivån av kynurensyra, vilket inte alls är så självklart, precis som med dopaminet finns det säkert anledningar till det, en förhöjd aktivitet av IDO 2,3 dioxygenase kan stå för en del av förändringarna i tryptofansyntesen, vilket leder fram till ökade nivåer av kyna. Precis som med tex sömn så har kynurensyra också en skyddande effekt på hjärnan[/url:103icmfw] vilket visar att allt inte är sådär svartvitt som att bara minska en substans så blir allt jättebra med en gång. Kynurensyra förhindrar att en överdriven aktivering av glutamatreceptorerna sker vilket i sig skulle kunna leda till skador som man snarare är förskonad från vid schizofreni.

Den fästingburna sjukdomen TBE och AIDS ger också förhöjda värden av Kynurenic Acid, vilket kan förklara att dessa grupper har en ökad förekomst av schizofreniforma symptom. Men ökningar kan också ses vid tex anorexia nervosa.
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
12 år 6 månader sedan #435881 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Hur långt har man kommit med forskningen?
Jag har forskat själv och kommit fram till att det finns en annan värld än den vi kan se och ta på. Medicinen stänger till viss del av den delen som är öppen och mottaglig för detta, eller helt och hållet kanske i vissa fall... :hjärta
Mer
12 år 6 månader sedan #436097 av Vatten
Håller med om det Jaana
Om sjukdomen utgör ett bom-stopp så hjälper medicinen till att hålla huvudet lågt. Men om mekanismen kan klargöras varför det är bra att hålla huvud lågt kanske det kommer ett läkemedel i sin sanna betydelse - ett medel som läker.