Fruktkaka och Jultårta...

Mer
19 år 4 månader sedan #7225 av Isa-Alise
Enkel fruktkaka med mycket smak av jul...

2 ägg
2 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
50 g smält smör, margarin, eller lite matolja
1 dl russin
1 liten påse suckat, kanderad apelsin, eller blandning avsett för kaor
4 fikon skurna i små bitar eller annan torkad frukt som du har hemma, och eller lite apelsinmarmelad
Lite kokos, ströbröd, eller mannagryn

Värm ugnen till ca 200 grader. Rör smör och socker pösigt. Tillsätt smält avsvalnat smör, vetemjöl, bakpulver och rör tills det är en tjock slät konsistens. Tillsätt russin, suckat och resten av den skurna torkade frukten.

Smöra en kakform och strö lite kokos, ströbröd eller mannagryn på smöret, det gör att kakan inte fastnar i formen.

Häll upp smeten i formen och ställ på galler i ugnen, ej för högt upp, då blir den lätt bränd. Grädda i 20 till 30 minuter, pröva med en sticka eller gaffel om kakan är klar (dvs torr). Om kakan får för mycket färg, men inte är klar än kan man sänka ugnstemerapturen till 175 grader, och täcka kakan med ett bakplåtspapper under resten av gräddningen.
Mer
19 år 4 månader sedan #7226 av Isa-Alise
Jultårta med mandelmassa, choklad och apelsin

2 ägg
200 g riven mandelmassa
Lite rivet apelsinskal
Lite smör
Lite ströbröd eller mannagryn
100 g blockchoklad
Till dekoration: mandelspån eller apelsin eller mandarinklyftor

Värm ugnen till 200 grader.
Riv mandelmassan.
Blanda i äggen och rör till en smet.
Riv skalet från en apelsin, ha i lite i smeten.
Smörj formen och strö i lite ströbröd så att kakan ej fastnar.
Grädda i ca 200 grader tills kakan är klar (pröva med provsticka).

Ta ut kakan. Bryt chokladen i bitar och lägg ovanpå kakan. Sätt in i ugnen igen i någon minut, så att chokladen smälter. Ta ut kakan och bred ut chokladen över kakan. Dekorera vackert med mandelspån eller frukt klyftor som fästs i chokladen.

Låt kalna. Bör stå i kylskåp en stund innan serveringen, så att chokladen blir stel.
Mer
18 år 5 månader sedan #28149 av Isa-Alise
[u:10am2iib]Julpepparkakor[/u:10am2iib]

13 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
1 1/2 dl mörk sirap
4 dl socker
300 g smör
2 tsk kanel
2 tsk ingefära
2 tsk nejlikor
3 ägg

Koka upp sirap, socker, smör, och kryddorna. Låt kallna.

Blanda hälften av mjölet med bikarbonat. Blanda med sirapsblandningen och med äggen. Rör i mer mjöl.

Mjöla bakbordet. Häll upp degen och arbeta in resten av mjölet. Kavla ut degen och ta ut kakor med mått.

Grädda i 225 grader tills de är vackert ljusbruna (ca 5 till 10 minuter).

Kalla pepparkakor kan sen dekoreras med glasyr.
Mer
18 år 5 månader sedan #28152 av Nissegossen
Tack Isa-Alise! Detta för dina recept!
Jag bakade lussekatter förra året, de var efter morsans modell. Det heter ju lussekatter, så hon gjorde så här.
Hon gjorde lussebullar som såg ut som katter, Hon och som jag gör, är att man gör ungefär som kanelbullar men inte har kanel i, Dvs typ en till mage och en till huvud och så två öron och en svans.
Dessutom korinter till ögon och en till mun. Sedan satte man en korint mitt i magern på katten.

Jag delade ut Metro till mina grannar, en utav dem är en gentleman på 94 år. Han har varit bagare i hela sitt liv. Han brukade hänga en bärkasse med frukost bullar på handtaget till sin dörr där det stod; till Nils.

Nåväl jag gick över med ett brödfat med morsans lussebullar under en duk, alldeles färska och varma. Jag sade till honom; den här sortens lussebullar har du aldrig sett!

Jodå jag har sett allt! Då tog jag bort duken och då sade han; Nä det har jag inte sett!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 5 månader sedan #28266 av Isa-Alise
Vad kul med lussekatter som ser ut som katter!!!!!

Här är fler goda recept:

[u:3b9smr1d]Havrekakor med russin[/u:3b9smr1d]

100g smör
4 dl havregryn
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 dl russin
1 ägg

Smält smöret och låt det svalna. Blanda med resten av ingredienserna. Klicka ut smeten på en smord plåt (eller använd bakplåtspapper). Grädda i 200 grader 5 - 10 minuter.


[u:3b9smr1d]Nötkakor[/u:3b9smr1d]

100g smör
2 ägg
200 g malda hasselnötskärnor
1 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
Mer hasselnötter till ganering

Smält smöret och låt det svalna. Vispa äggen och blanda i smöret. Blanda med de malda hasselnötterna, bakpulvret, och mjölet. Klicka ut på smord plåt. Dekorera med en hasselnöt ovanpå varje kaka. Grädda i 200 grader ca 10 minuter.
Mer
17 år 4 månader sedan #57189 av Isa-Alise
[u:3u7iv4v3]Julgodis[/u:3u7iv4v3]

Blockchoklad
Nötter
Russin
Fikon
Annan torkad frukt
Mandelmassa

Smält blockchoklad och doppa olika nötter, russin, fikonbitar, eller madelmassebitar, mm i chokladen... skeda upp på ett bakplåtspapper, och låt stelna... ställ i kyskåpet om du vill att det ska stelna fort... förvara i en burk i kylskåpet...