Thailändsk gryta

Mer
16 år 8 månader sedan #89395 av Mammas son
Jag har upptäckt att lätta maträtter kanske är det som passar bäst att skicka här, så jag till bidra med mitt recept på en enkel thailändsk gryta som man om man vill kan bygga ut med ännu fler ingredienser för fulländade smaker.

För att göra en thailändsk gryta så behöver man en rungande het curry, mild och len kokosmjölk, den hemliga ingrediensen fisksås, aromatisk ingefära samt sweet chili. Detta ingår i princip alla grytor. Resten kan man variera efter smak. Detta recept är mitt eget. Det smakar precis som att det skulle varit köpt på en thailändsk restaurang för 90-105 kronor tallriken.

Enkel thailändsk gryta
4 portioner

3 kycklingfiléer (eller 5-6 quornfileer om man vill ha en helt vegetarisk gryta)
10 deciliter kokosmjölk (2,5 burkar)
1 lök
2 paprikor (gärna en röd och en grön)
0,5 dl tärnad mango
0,5 dl tärnad ananas
0,5 dl hackade cashewnötter
1 msk fisksås
2 msk ljus soya
0,5 dl sweet chili
2 cm riven ingefära
1 tsk grönsaksfond
1-2 tsk röd currypasta (gillar man eldig smak så kan man givetvis ta mer)
Olivolja
Ev. salt

[size=75:188v57cd][color=red:188v57cd]Överkurs[/color:188v57cd] (dessa ingredienser är inte så vanliga att man har hemma. Men det blir extra gott att ha dom i, om man nu vill bjuda på en väldigt god gryta eller om man har någon av kryddorna hemma):

Ett par centimeter ordentligt bankat citrongräs (ska plockas bort före servering)
Ett par stycken limebland (ska plockas bort före servering)
0,5 dl tärnad papaya
En klyfta färsk vitlök (alltså inte den vanliga torkade)
En nypa rent natriumglutamat[/size:188v57cd]

Först så skär man ner sina ingredienser till lämplig storlek. Mango, ananas, kyckling/quorn och paprika ska alla vara i ungefär samma storlek.

Hacka löken fint, och låt den svettas upp i olivoljan. Blanda sedan ner mango, ananas, paprika och kycklingen. Låt steka någon minut tills en kycklingen har fått lite färg. Efter ungefär 3-5 minuter så är det dags för att blanda ner kryddorna. Curryn, nötterna, fisksås, soya, sweet chili och grönsaksfond rörs ner. Häll sedan ner kokosmjölken och låt puttra i 10-15 minuter. Smaka sedan av, och salta efter behov. Servera med ris

Själv har jag lagat denna ikväll för att bjuda mina vänner på. Trots att jag annars propagerar för väldigt nyttig mat så tycker jag man kan unna sig något sådant här riktigt gott ibland.

Jag vill också gärna tillägga att jag fick ner ett par matskedar av grytan (dock inga fasta bitar). Jag var så lycklig, och ivrigt påhejad av mina vänner som vi kan kalla Penelope, Rick, Jane och så min egen bitch Y.

Ni betyder mest, guys <3
Mer
16 år 8 månader sedan #89399 av Geta
Svar från Geta i ämnet Thailändsk gryta
Har du varit kock också i ditt föregående liv?
Mer
16 år 8 månader sedan #89402 av Mammas son
Svar från Mammas son i ämnet Thailändsk gryta
Jag har aldrig lagat mat för att tjäna pengar. Det vill säga haft det som yrke. Däremot så har jag lagat mycket mat till mig själv, tillsammans med barnen på BUP, med mina vänner och till många av mina vänners olika tillställningar.

Jag tycker att det är väldigt roligt, också. :)
Mer
16 år 8 månader sedan #89520 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Thailändsk gryta
Låter fantastiskt gott... måste pröva den i helgen...
Mer
16 år 8 månader sedan #89541 av Mammas son
Svar från Mammas son i ämnet Thailändsk gryta
Isa-Alise,
Jag hoppas att det smakar för dig med. Jag älskar den. Och jag fick ju ändå i mig lite av den. Jag gjorde mig själv stolt.

Rapportera gärna sen. :)
Mer
16 år 8 månader sedan #90083 av tanne
Svar från tanne i ämnet Thailändsk gryta
dET LÅTER GOTT,DET MÅSTE JAG PROVA NÅGON HELG! tack för tipset.