Röra på ögonen

Mer
19 år 1 månad sedan #10189 av Graatass
Kom inte ihåg vad träningen heter, men den ska visst vara mycket verkningsfull. Man rör på ögonen med öppna eller slutna ögonlock, som om man sover och ögonen rör sig i REM-sömn.
Vad jag vet ska det förbättra synen. Men det kan ha negativa och positiva effekter för de med posttraumatisk stressyndrom. Varning om man misstänker något sådant.
  • Solblomma
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #10198 av Solblomma
Svar från Solblomma i ämnet Röra på ögonen
Har för mig att den heter EMDR... har nämligen gått i sån terapi... Jag hade en massa rädslor och tankar kring min vistelse på sjukhuset då jag nyinsjuknat och blivit tvångsintagen. Vi gick igenom bilderna därifrån samtidigt som jag följde terapeutens rörelser med handen. Hjärnan ska komma in i ett tillstånd som när man sover, fast man är vaken. Jag tycker det hjälpte mig bra.
Mer
19 år 1 månad sedan #10202 av Malin
Svar från Malin i ämnet Röra på ögonen
jag tycker det låter läskigt!
Mer
19 år 1 månad sedan #10226 av Graatass
Svar från Graatass i ämnet Röra på ögonen
Ja, det kan låta läskigt, men det är ju något som vi alla gör som drömmer när vi sover. Men jag vet inte om det kan framkalla psykos eller minnen av traumatiska händelser. I så fall är det verkligen läskigt.
Läste om det i en bok som hette något liknande "Naturligt botande". Men vad är "naturligt"?
Mer
19 år 1 månad sedan #10239 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Röra på ögonen
Efter det att jag insjuknade märkte jag att om jag gjorde ögonrörelser från att titta långt till vänster och sedan dito höger, så kände jag mig bättre efteråt. Flera år senare pratade de om EMDR-behandling på TV Aktuellt och då tänkte jag på mina egna erfarenheter. Det finns en svensk hemsida om EMDR www.emdr.se/
  • Solblomma
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #10263 av Solblomma
Svar från Solblomma i ämnet Röra på ögonen
jag upplevde inte behandlingen som "läskig". jag hade en trygg person med mig hela tiden. Efter varje gång vi rört ögonen skulle jag föreställa mig en trygg plats. En plats som jag i verkliga livet upplevt som trygg. Dessutom fick jag hemnumret till min psykolog så att jag kunde ringa till henne om det kändes för jobbigt efteråt.