Vill du ha ett bättre liv ?

Mer
18 år 5 månader sedan #28138 av micke sd
Det var en som berättade om en syn en person hade fått se, (troligen var synen från ngn av de goda gudarna i universum).

Synen var följande: Det var ett berg med en stig som ringlade sig uppför berget. Stigen var svår att gå. Men när man hade kommit upp på toppen så sken solen ständigt på en och man hade en behaglig tillvaro där.
Nedanför berget i dalen var det gräl. konflikter, intriger, irritation. Kort sagt det kaos som kännetecknar många människors tillvaro. Medan tillvaron på toppen av berget som sagt var skön och fin.

Förklaringen till synen är; att om du skaffar dig, ("kommer igenom"), till maximal självkontroll så blir det ungefär som på toppen av berget. En behaglig tillvaro så gott som ständigt. (såvida du inte lider av ngn. allvarligare krämpa el. skada eller har det för dåligt ställt materiellt naturligtvis). Du kommer då att ha svårt att bli irriterad och arg. Det kommer att bli ett minimum av gräl och konflikter i ditt liv.

Stigen var svår att gå. Den ringlade sig uppför berget som nämnt. Det betyder att du måste veta hur du ska göra för att klara av att skaffa dig max. självkontroll så att du inte stiger fel på stigen.

Du "kommer igenom" till max. kontroll successivt mer och mer, i del efter del av hjärtat, genom att ta i med alla krafter när det gäller och pressa dig neråt i medvetandet tills du "är igenom" och är låst i det tillståndet i ditt medvetande. När du har gjort så i varje del av ditt hjärta så har du uppnått max. självkontroll och det blir solsken i ditt liv. Då har du lagt grunden för att snabbt kunna må jättebra och bli lycklig med ett minimum av irritation och konflikter med andra människor. Tro mig, jag vet av egen erfarenhet att det förhåller sig så här !

Dessutom så kan du lätt begränsa ditt matintag då utan några svårigheter. Det kommer att gå lätt att äta lagom mycket och att äta nyttigt o näringsrikt också. Själv äter jag bara lakto-vegetarisk mat pga. hälsoskäl och av hänsyn tiil djuren och gillar den maten jättemycket.(Lakto betyder att man äter mjölkprodukter). Och äter dessutom inget godis. Jag har inte ätit nåt godis på ca. 2½ år och dricker inte heller alkohol, läsk, kaffe, the. Och det går lätt för mig att klara mig utan ovannämnda. Fatta att det är bra med självkontroll !

Till sist vill jag tillägga att för lättare klara av att komma igenom till en bra självkontroll bör du avstå från kaffe, vanligt the, coladrycker, rökning, snus, pga. att allt detta gör det betydligt mer svårt att nå maximal kontroll.

/micke
Mer
18 år 5 månader sedan #28144 av Isa-Alise
Självkontroll kan leda till ett lungt och harmóniskt liv... och alla vill väl kunna behålla sin självkontroll...

Problemet med psykisk sjukdom är att man i den mest förvirrade fasen tappar sin självkontroll... förvirringen tar överhanden... och det är lätt att man säger eller gör saker som man ångrar senare...

Om man vill behålla självkontrollen trots att man lider av psykisk sjukdom får man nog vara noga med sin medicinering och hålla koll på de tidiga tecknen på sjukdomen så att man kan undvika att återinsjukna...
Mer
18 år 5 månader sedan #28160 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vill du ha ett bättre liv ?
Jag tycker att jag kommit ganska långt vad det gäller med självkontroll med ett litet undantag - ångest. Jag besväras ibland av onödig oro som är plågsam. Jag har märkt att oron lindras av att jag är kritisk till den och tänker på alla gånger som oron har vilselett mig och varit helt onödig. Egentligen borde man skriva ner all sin oro i en anteckningsbok och sedan efter en tid se hur mycket av oron som egentligen var motiverad. När det är som värst kan oron nästan bli till som en tvångstanke och då är det jobbigt. Tänk vad skönt om man slapp all oro egentligen. Vad mycket lättare livet skulle bli och vilken inre kraft som skulle frgöras för annat.
Mer
18 år 5 månader sedan #28167 av jennynen
som fd anorektiker vill jag bara påminna om att det finns vissa av oss som behöver mindre självkontroll, inte mer. jag är oändligt lycklig över att jag kunnat släppa på min stenhårda kontroll. numera får jag en kick av att inte alls ha nån koll på vad jag äter och att strunta i "måsten". det är en sådan frihet och lycka att inte vara sin egen sadistiska övervakare och bestraffare.
Mer
18 år 5 månader sedan #28175 av Undrande
Det låter ju lite trist också.

Men det är ju nyttigt att argumentera och diskutera om allt i alla deatljer från alla sätt så man får se om casen håller, sen kan man även lägga mående-tankemönster på dem.

Jag kan ju tänka at jag är glad fast jag blir homosexuellt våldtagen, "han har inte så stor i aif" "det går fort för honom"...men..
Mer
18 år 5 månader sedan #28176 av jennynen
är det så du tänker på självkontroll, att man kan välja inställning till en situation? tror vi har olika definitioner där kanske. fast de går ihop lite kan hända. jag tänker mycket disciplin. men du kanske bara pratar om ett annat sätt att använda den. inte till något negativt utan något positivt. min terapeut övertygade mig om att jag skulle använda all den här självkontrollen och energin att genomföra mina planer till att gå upp i vikt i stället. han hade rätt. det blev en stor tillgång. jag tvingade mig även fast det var otroligt smärtsamt ibland. men jag tror att det är en balansgång. så att man inte blir tvångsneurotiker. perfektion är inte något positivt tycker jag. brister är vackert. att respektera och älska sig själv trots brister är en bra vaccinering för att saker inte ska slå slint. då används disciplinen för en i stället för mot en. så att säga.