Ljudböcker tycker jag hjälper extremt bra! Bygg en mysplats!

Mer
4 år 11 månader sedan #1151345 av Richard
Jag har skrivit här flera gånger att jag lyssnar på ljudböcker. Jag tycker det är en enorm avkoppling att bara ligga i sängen o lyssna på en bra story. Jag gillar deckare, helst av svenska författare men just nu lyssnar jag på den danska Jussi Adler-Olsen om Avdelning Q.

Om det börjar spöka i huvudet, typ att man hör röster (det gör jag inte särskilt ofta), eller att man inbillar sig andra saker, så koppla bara av med en bra ljudbok. Om man lever sig in i storyn så kommer man bort lite... Om man bara ligger i sängen o tittar i taket mår man naturligtvis sämre, med radio något bättre.

Själv har jag installerat ett toppensystem i sovrummet. Kopplat en äldre laptop till ett par bra högtalare (inkl. subwoofer), som står bredvid sängen o ger ett utmärkt ljud för ljudböcker. Sen är det lite kul, de 4 första böckerna om Avdelning Q har filmatiserats, då ändrar jag bara i datorn vilket ljudkälla jag vill använda, o med en HDMI-kabel så kan jag se de på TV:n i sovrummet som jag köpte för bonusen vi fick av vår dagliga verksamhet.

Jag tittar aldrig på direktsänd TV, men såg t.ex. partiledardebatten som var i söndags, via SVT Play, på måndagen.

Men inget slår ljudböcker! Jag har svårt att koncentrera mig på att läsa en bok (med ögonen alltså), TV/Film funkar med ett visst koncentrationsbehov, men ljudböcker är det bästa! En liten koncentration behövs, skrev nyss i nån tråd att jag inte kan pyssla med nått annat samtidigt som jag lyssnar, då tappar jag tråden. Men tror att ljudböcker funkar bra om man t.ex. hör röster o så. Är man paranoid o rädd kanske man inte vill höra om lik, förruttnade eller sönderbrända kroppar, som i de deckare jag lyssnar på. Men det finns massvis med böcker som handlar om annat. Det finns ljudböcker på YouTube, o vill man kan man ju ta en titt på The Pirate Bay också...

Sen finns det en massa radiodokumentärer också på t.ex. Sveriges Radio Play o poddar i all oändlighet. T.ex. lyssnade jag i förra veckan på P3 Serie's "Sviten", den var väl hyfsad, men p.g.a. att de var så fel med polisförhören (inte verklighetstroget), så drar det ner betyget. Creepypodden är ju livsfarligt bra, men den skrämmer mig på allvar även om jag inte tror på spöken o sånt. Politik i mängder av poddar från vänster till höger, det finns nog poddar om allt!

Mitt sovrum/mysplats, med datorn till vänster o högtalarna, kopplade till mitt hemmanätverk...




O så har jag TV:n jag köpte för bonusen mittemot...




Ok, det är lite stökigt runt TV:n, ska få en bättre TV-bänk av min mamma. O den stationära datorn är gammal men behöver använda den till en enda grej. O så lite kartonger som jag naturligtvis ska spara på... Styr allt med datorn, mobilen o fjärrkontrollerna! Att ha en mysplats där man kan lyssna på böcker/poddar/radio/musik o titta på TV är mycket bra o mycket lugnande! Man kan lägga sig o andas lugnt, m.m.

Det behöver inte bli så dyrt heller, en extra laptop med nätverkskort kan köpas för några hundra. En internetuppkoppling är bra om man vill lyssna på poddar, men ljudböcker finns annars på CD-skivor eller på USB-minnen som mp3. Högtalare hittar man för några tior på nästan vilken loppmarknad som helst! TV med HDMI kan man ta i andra hand, det är inte så ofta jag använder det.

O en annan helt annan lugnande sak; Kisarna kommer nästan alltid o vill gosa när jag ligger i sängen! Det är lugnande att klappa en knorrande katt!
Mer
4 år 11 månader sedan #1151361 av Modesty
Mer
4 år 11 månader sedan #1151392 av sodergardfia
Jag har också börjat upptäcka detta med ljudböcker på allvar på sista tiden! Har lyssnat förut också, men nu när jag börjat få vissa psykossymtom igen har jag upptäckt att ljudböcker är en bra ”medicin”! Särskilt när jag vill vila. Är det tyst kring mig börjar hjärnan bete sig, men lyssnar jag på ljudböcker så blir det inte så!
Mer
4 år 11 månader sedan #1151455 av krokus
Ibland när jag tar långpromenad med hunden lyssnar jag på nån podd, oftast Tyngre träningssnack. :)
Mer
4 år 11 månader sedan #1151478 av Admin1
Jag har börjat läsa vanliga böcker, när TV-programmen är dåliga.