Vad är positiva och negativa hallucinationer?

Mer
19 år 11 månader sedan #1466 av Nicke
Hej!

Jag har bland annat i media och även på andra ställen läst att man kan ha positiva och negativa hallucinationer. Efter vad jag har förstått är de positiva hallucinationerna dagdrömsliknande och de negativa till exempel elakartade röster m.m. Stämmer detta? Om någon vet är jag mycket tacksam för svar. Jag undrar även om de positiva hallucinationerna är ett tecken på att man kanske är på rätt spår och håller på att tillfriskna. I så fall kan man ju om man känner att man har positiva hallucinationer vara glad åt dessa och låta dem komma som de kommer utan att försöka tränga bort dem.
Mer
19 år 11 månader sedan #1467 av D
Det stämmer inte riktigt.

Man brukar dela positiva och negativa symptom. Och till positiva hör vaneföreställningar och hallucinationer, inbillning, humörsvängningar.

Till negativa hör talstörningar, känslolöshet, förlust av motivation och isolering.

Kanske missade jag någon, men du förstår i stora drag vad jag menar.
Mer
19 år 11 månader sedan #1472 av Admin1
Jag instämmer helt med D. Jag har inte sett någon officiell uppdelning i positiva och negativa hallucinationer. Jag deltog däremot i en diskussion på Schizophrenia.com, där olika typer av hörselhallucinationer diskuterades. Det framkom att negativa och skadliga hörselhallucinationer var högljudda och hotande hörselhallucinationer, medan ofarliga hörselhallucinationer var viskningar vid läggdags.

Admin