när vi fått bevis för vanföreställningar

Mer
12 år 2 veckor sedan - 3 år 1 månad sedan #475282 av sodergardfia
Det kanske redan finns en tråd av den här typen, jag vet inte. I så fall får Admin1 slå ihop trådarna. Men det jag tänkte att den skulle handla om är: när har ni fått "bevis" för era vanföreställningar? Alltså, då menar jag inte äkta bevis, för om de gick att bevisa på riktigt skulle de inte vara vanföreställningar :lol: Jag menar: när har det hänt saker som TYCKTES bevisa era vanföreställningar?

Jag börjar!

När jag var i 13-årsåldern hade jag en ganska jobbig period (jag berättade dock knappt om detta för någon). Jag tvivlade på min tro och blev deprimerad för detta, hade tvångstankar (fast det visste jag inte då; då trodde jag att jag var tvungen till att ha dem) och hade idéer om att folk skulle förgifta mig. Det sista, förgiftningsidéerna, var väldigt jobbigt. Jag trodde ju liksom att jag kunde dö när som helst. Så här i efterhand tror jag att jag kanaliserade min ångest och osäkerhet genom de tankarna.

Men iallafall. Detta var bakgrunden. Nu kommer vi till saken. Jag trodde att alla möjliga människor jag var hemma hos, inklusive min farmor, ville förgifta mig. När jag åt tänkte jag att jag kanske skulle dö efteråt, och varje gång jag åt bad jag böner om att slippa dö. Här kommer "beviset". Det var en mardrömssituation för en person med förgiftningsparanoia: jag var hemma hos en kompis, och vi skulle äta kycklinggryta med curry. Hennes pappa hade lagat maten. Vi satte oss vid bordet, och då visade det sig att pappan inte skulle äta av maten; han tog bara ett glas vatten. Förstår ni? Han som hade lagat maten åt den inte. SYNNERLIGEN MISSTÄNKT! Då tänkte jag: "nu händer det. Nu blir jag förgiftad. Inte bara det, nu dödar han hela sin familj också!", för hela familjen satt vid matbordet.

Jag kommer inte ihåg om det var efter det här min paranoia i fråga om gift lättade; det visade ju sig att han inte alls hade förgiftat oss, så jag borde ju ha börjat fatta att jag hade fel då, när han inte förgiftade oss trots att allt stämde in. Jag vet att det var när jag var 13 jag för första gången tänkte på schizofreni som en tänkbar diagnos på mig själv; jag hade ju hört att man kunde tro att man skulle bli förgiftad då. Jag hade inte hört talas om tvångssyndrom. Troligen var det ju snarare det jag led av.
Last edit: 3 år 1 månad sedan by Admin1.
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
12 år 2 veckor sedan #475283 av Jaana79
Jag trodde mc-knuttar skulle storma in på psyket och rädda mig, men de gjorde aldrig det. Efteråt insåg jag att oj... jag hade visst inte rätt i min vanföreställning.
Mer
12 år 2 veckor sedan #475285 av Geta
När man är psykotisk stämmer allting. Då går det att hela tiden att hitta bevis för sina vanföreställningar.
Mer
12 år 2 veckor sedan #475288 av sodergardfia
Geta,

Det förstås. Har du något exempel du vill dela med dig? Typ det största "bevis" du någonsin fått?
Mer
12 år 2 veckor sedan #475289 av Geta
Nu minns jag inte. Har valt att förtränga mina psykoser.
Mer
12 år 2 veckor sedan #475291 av sodergardfia