Röster?!

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 9 månader sedan #2173 av
Röster?! skapades av
Hej, jag har tidigare haft s.k "röster" men för mig var det inte som att en yttre röst pratade med mig.. utan mer som en "paralell"-tanke är det så för de flesta? Eller är det som t.ex en röst från en person, tv eller radio? Jag började iaf tillslut att följa dessa röster... när jag var ute och gick osv... t.ex "vänd om" sa den rätt ofta... då gjorde jag det(oftast) sen så sa den ibland åt mig att prata med en viss person... hände dock bara 1 gång att jag verkligen gjorde det... blev efter ett tag intagen pga att mina föräldrar tyckte att det var konstigt att jag var ute och motionerade mkt, fick diagnosen hebefren schizofreni. Själv anser jag mig vara frisk, 21-år med barnasinnet i förvar. Har fortfarande rösten kvar... säger ofta dåliga och kränkande saker till mig, men misstänker att det är undermedvetna som gör det för att jag inte beter mig så bra, äter djur, hälsar inte på mina kompisar så ofta, lyfter inte på hatten & ger ett glatt leende åt gammla människor jag möter på promenader osv... nä skämt å sido, ska försöka bättra mig som människa och se om det råder bot mot "rösten/rösterna".
Mer
19 år 9 månader sedan #2176 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Röster?!
Hej!

Jag läste just boken "Surviving schizophrenia" och där står att röster kan variera mycket och intrycket jag fick är att det är yttre röster. Det stod också att det vanligaste är att man hör röster vid läggdags. Röster kan uppstå vid stress, som kan vara för mycket eller för lite stimuli.

När jag blev akut sjuk hade jag väldigt högljudda röster, som kom från väggen. När jag fick medicin blev de genast vänligare och tystare. Jag fick då enbart röster när jag vilade, men det var hela tiden yttre röster. Jag lärde mig till slut att inte lyssna efter röster och då försvann de helt. Jag tror många hör röster för att de är nyfikna och lyssnar efter dem.

RSMH har en förening som heter Rösträtt, som har självhjälp till personer med problem med röster.
www.rsmh.se/rostratt.htm

Det finns på denna sajt också självhjälpsråd vid röster:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... as-roester

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2258 av majsan
Svar från majsan i ämnet Röster?!
jag hör "röster". fel.. jag hör EN röst. den är inte utanför utan i huvet. det är som en liten gubbe i huvet! mit samvete kanske?! den är hånfull, säger taskiga saker och har verkligen brytit ner mitt självförtroende. den säger oxå åt mig att göra saker ibland. ofta simpla saker som "gå inte på skarvarna" eller "gå fortare/saktare". den brukade säga åt mig att jag skulle skära mig i armarna men det har den inte gjort på ett tag.
jag har länge velat prata med nån annan som hör "röster" så om du får gärna maila om du har lust..
Mer
19 år 9 månader sedan #2271 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Röster?!
Välkommen, Majsan!

Jag tror det går att lära sig att inte lyssna efter röster. Jag tror att när man är akut sjuk så har man högljudda, negativa röster. När man förbättras så blir de tystare och kommer inte så ofta. I detta stadium hör man röster tror jag ofta för att man lyssnar efter dem.

Titta koncentrerat på en tavla. Sedan försöker du koncentrera dig på samma sätt, utan att titta på tavlan i en timme. Nästa dag koncentrera dig i 2 timmar osv.
Jag använde den taktiken och rösterna försvann för mig. Vid läggdags kan rösterna vara ett problem - ligg med höger öra tryckt mot kudden. Det brukar vara ganska effektivt.

Tyvärr, har jag just nu inte tid med någon e-maildiskussion. Jag håller på att uppgradera min dator, sköta sajten samt jag har fått en hudinfektion, som måste behandlas i veckan. Men posta din e-postadress för nästan alla har erfarenhet av rösthallisar och de flesta andra har ganska gott om tid säger de.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2560 av Jakob
Svar från Jakob i ämnet Röster
Hur ska man kunna veta om man hör röster? Jag skulle kunna säga att jag hör röster, men jag tycker snare att det är jag som pratar med mig själv även om det jag säger inte är vad jag själv tycker. Låter jättejobbigt, men det är ändå röster addresserarde till mig själv från den andra jag eller nått liknande. Låter det logiskt eller kan det vara något annat. Har aldrig hört röster jag tycker verkar komma från verkligeheten, däremot brukade jag höra telefoner och annat som inte var verkligt innan jag började med risperdal.
Mer
19 år 9 månader sedan #2572 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Röster?!
Välkommen, Jakob!

Jag tror att en rösthallucination definieras som ljud, som man hör, men som ingen annan närvarande person i rummet kan höra. Personligen har jag aldrig haft känslan att rösthallucinationer kommit från mig själv. Jag har alltid upplevt det, som ett externt fenomen.

Det har funnits en teori om att rösthallucinationer orsakades av att personen viskade tyst, men den teorin har avfärdats efter försök med känsliga mikrofoner.

Admin