Hörselintryck

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
18 år 2 månader sedan #32410 av Fantasio
Hörselintryck skapades av Fantasio
Jag hittade en text här på sidan om rösthallucinationer som jag tycker känns väldigt träffande. Mitt paranoida drag kombinerat med cynism har gjort att jag har sparsam kontakt med sjukvården och jag har varken vågat fråga allt för mycket om det här, eller fått någon spontan förklaring. Min erfarenhet är att jag ibland hör röster (oftast osammanhängande och ibland från specifika personer där jag mycket väl uppfattar vad som sägs), men vanligast är ett irriterande oljud. Alltså inte rösthallucinationer utan hörselditon. Rösterna kommer oftast när jag är riktigt trött (det borde väl vara tvärtom-när man är pigg och uppskruvad?), men oljuden finns där oftare. Ibland dricker jag alkohol och dagen efter blir oljuden värre. Är det inbillning eller finns det belägg för att det kan vara så? I artikeln står det att man kan använda öronpropp i höger öra för att lindra besvären och det var det som fick mig att reagera. Rösterna verkar vara naturliga på något vis, men oljudet kommer in genom höger öra. Vad betyder egentligen sista meningen i artikeln jag läste här, som lyder som följande: En teori säger att hjärnhalveintegrationen är dissocierad vid schizofreni och det skall detta kompensera för.
Mer
18 år 2 månader sedan #32419 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Hörselintryck
Varför inte söka på din vårdcentral för dina oljud? Det kanske finns någon kroppslig förklaring på problemet?
Mer
18 år 2 månader sedan #32436 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Hörselintryck
Det kanske är tinitus som du lider av...
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
18 år 2 månader sedan #32463 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Hörselintryck
Jag var faktiskt på vårdcentralen för några år sedan och det var enligt dem inget fel på min hörsel + att de kikade i öronen o allt såg bra ut. Däremot fick jag ett väldigt konstigt bemötande av personalen. Jag tror jag vet varför...Alltså, "oljudet" kommer o går. Inget konstant pip som tinitus. Jag kan inte påminna mig om att jag har utsatts för höga ljud som skulle ha kunnat skada mig heller. Sedan när det dyker upp eller strax efter mår jag i regel dåligt i största allmänhet och stannar hemma så länge jag kan (ris o frysta grönsaker kan man leva länge på). Har hört av psykolog att det är inbillning och det kanske stämmer. Typiskt mig! :rolleyes:
Mer
18 år 2 månader sedan #32488 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hörselintryck
Tinnitus kan förvärras vid stress. Jag hade tinnitus ett tag när jag var stressad, men det försvann efter ett tag. Hörselhallucinationer förvärras också av stress, men stressen kan bestå av både för mycket eller för lite sinnesintryck. De flesta får hörselhallucinationer i samband med att de skall somna och då det är väldigt lugnt och tyst. Bristen på sinnesintryck då kan framkalla hörselhallucinationer.
Mer
18 år 2 månader sedan #32491 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Hörselintryck
Vilka tider på dygnet hör ni främst röster och annat ?