Övervakad via datorn?

Mer
9 år 1 månad sedan #730360 av LonleyMedusa
Jag har tidigare haft problem med paranoida tankar och vanföreställningar, men sedan jag fick neuroleptika. Först Zyprexa i en månad, som inte fungerade och efter det har jag ätit Risperdal som jag fortfarande äter sen snart 1 år tillbaka. När medicinen väl sattes in började vanföreställningarna och paranoian sakta men säkert försvinna, fanns där ändå då och då, men inte lika kraftigt som man säger.

I alla fall. I morse när jag vaknade så kände mig annorlunda än vanligt. Hade känslig syn och hörsel, blev skrämd så fort jag hörde minsta ljud och dessutom tror jag min paranoia kommit tillbaka. Men nu vet jag inte om det är paranoia eller min intuition. Det känns verkligt och är väldigt skrämmande och ångestframkallande. Jag är övertygad att jag är övervakad via mobiltelefonen och datorn. Jag tror min gamla chef som jag hade för ett år sedan och mitt gamla ex som jag var ihop med för över tio år sedan, övervakar och spionerar på mig. Jag tog upp detta för min sambo idag som känner till mina problem, och han sa att det lät som min paranoia kommit tillbaka och att jag borde kontakta min läkare, men jag försökte övertala honom att detta känns verkligt och har inget med min paranoia att göra! Försökte visa honom att det finns spionprogram som vem som helst kan köpa på internet och spionera på folk. Han sa då att det är därför vi har virusskydd. Känns som han inte tror på mig... Denna tanke vill helt enkelt inte släppa.

Ni får ursäkta mig för lite rörig text, men jag har mått hyffsat bra dom senaste 3-4 månaderna utan några jobbiga tankar och vanföreställningar. Kan tillägga att jag har bipolär sjukdom (2) och är inte inne i någon manisk/depressiv fas just nu, och vad jag läst tidigare så får man bara psykotiska inslag som paranoia vid mani/depression.

Detta gör så att jag går i bitar! Känns om jag kontaktar min läkare så höjer han dosen på min medicin, och visst då kanske det blir bättre om det nu är paranoia, men när jag äter över 2 mg så blir jag så extremt trött och är som en zombie och sover hela dagarna, och så vill jag inte ha det heller. Detta är så frustrerande...
Mer
9 år 1 månad sedan #730370 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Övervakad via datorn?
Din sambo har rätt, det är typisk paranoia. Tänk på att du behöver kanske bara höja medicinen en eller två veckor för att det ska bli bättre. Vad jag vet så går det inte att tala dig tillrätta. Du känner det du känner och upplever. Det behövs medicin för att du ska få det drägligt igen.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 1 månad sedan #730371 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Övervakad via datorn?
Även om det är tekniskt möjligt att se vad kameran visar på en laptop och att det går att lyssna på vad som sägs om du har en mikrofon inkopplad, så är detta en typisk paranoia som du troligtvis behöver tala med din läkare om. Doseringen av din medicin får denne sköta om.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 1 månad sedan #730474 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Övervakad via datorn?
Du bör nog försöka få dosen av Risperdal höjd en tid. Ofta kommer förbättringen ganska snabbt. Att du är känslig för synintryck och hörselintryck tyder på att hjärnan kan vara överbelastad. Viktigt att minska på stress och sinnesintryck dvs ha tyst och stilla hemma och ta det lugnt t.ex inte ringa och prata i telefon. Gör man så att stimulansen minskar, så kan man snabbt förbättras t.ex efter en dag eller så.
Mer
9 år 1 månad sedan #732302 av LonleyMedusa
Svar från LonleyMedusa i ämnet Övervakad via datorn?
Kan man ha paranoia eller andra psykotiska symptom vid bipolär sjukdom utan att stämningsläget är höjt eller sänkt?
  • Frankie
  • Besökare
  • Besökare
9 år 1 månad sedan #732307 av Frankie
Svar från Frankie i ämnet Övervakad via datorn?
Jag tror också att folk kan spionera på mig via datorn!
Det är därför jag satt en "lapp" framför webcameran, för att ta ett exempel.
Sen undviker jag vissa sajter också - dvs Facebook.