Rädsla över att se sig själv i spegeln (vanföreställning?)

Mer
9 år 2 veckor sedan #732464 av LonleyMedusa
Jag har sedan några månader tillbaka i perioder fått svårt att se mig själv i spegeln och undviker det helt. Jag är rädd att ansiktet ska se helt förvrängt ut, att jag inte ska ha några ögon eller att det ska stå någon bakom mig när jag ser in i spegeln. Riktigt ångestframkallande!

Låter detta som en vanföreställning eller kan det vara en fobisk rädsla? Någon som känner igen sig?
Mer
9 år 2 veckor sedan #732473 av krokus
Känner igen mig. Någon gång när jag var yngre såg jag min spegelbild förvrängas. Det var ruggigt. Även det där med att vara rädd för att det ska stå någon bakom en, så har jag fortfarande ibland. Har däremot aldrig sett någon bakom mig i spegeln.

Vet dock inte vad det kallas, men håller med om att det är ångestframkallande.
Mer
9 år 2 veckor sedan #732497 av Admin1
På sätt och vis kan det vara bra att veta om ansiktet är förvrängt för det betyder att sinnesintrycken är utsatt för störningar och det är ingen vanföreställning. En vanföreställning är en felaktig tanke, som man är bombsäker på att den är rätt. Envisa personer, som är bombsäkra på att de har rätt fast det uppenbart är fel är det psykosvarning på. Har man störda sinnesintryck så skall man minska på stress och stimulans och ta det lugnt. Att ligga och blunda kan nog vara bra för att inte överbelasta synen.

Man kan också ibland inte känna igen sig själv och det är depersonalisation, som är ett dissociativt symptom. Men det finns andra skumma symptom, som att man flyter ihop med omgivningen och att man liksom inte är en individ.
Mer
9 år 2 veckor sedan #732525 av lärjungenMatteus
Alla som tror på honom blir fria från all skuld och förklarade rättfärdiga, något som den judiska lagen aldrig kunnat göra.
Mer
9 år 2 veckor sedan #732809 av Admin1
Läst igenom vad du skriver en gång till om du tidigare fått se ansiktet förvrängt i spegeln, så kan det vara ångest, men om det inte är så kan det vara en mildare vanföreställning kanske. Försök verklighetspröva och fundera hur stor chansen är att det skall inträffa. Eftersom det inte inträffat än så är din rädsla obefogad. Om du vill testa självhjälp kan jag rekommendera när du har dessa ångestlika känslor prova andningsövningar och får att förebygga besvären avslappningsövningar 2 gånger per dag.

www.viska.se/index.php/sjalvhjal ... mot-angest

www.viska.se/index.php/sjalvhjal ... gsovningar
Mer
9 år 2 veckor sedan #733239 av LonleyMedusa
Admin: Det där med att inte känna igen sig när jag ser mig i spegeln känner jag igen. Har haft det problemet så länge jag kan minnas, men har nu på senare tid börjat oroa mig för vad det kan vara. En nära släkting till mig lider av en dissociativ störning. Kan det gå i arv?