Lukthallucinationer?

Mer
5 år 7 månader sedan #1090816 av memphis
Svar från memphis i ämnet Lukthallucinationer?
Jag kände liklukt en gång så tydligt från något jag uppfattade som en hög döda möss. Men det var bara en hög av järnskrot. Då försvann lukten när jag såg det.
Mer
5 år 7 månader sedan #1090874 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Lukthallucinationer?
Lukt- och smakhallucinationer drabbar c:a 30 % med schizofreni och särskilt vid akut psykos. De som får schizofreni efter 45 års ålder har mer lukthallucinationer. De kan förekomma vid andra sjukdomar, som bipolär, depression, Parkinson, epilepsi, hjärntumörer och migrän. Sjukdomar i näsan, som bihåleinflammation och polyper samt tandproblem kan ge lukthallucinationer.

www.viska.se/sjalvhjalp/5708-kanna-obehagliga-dofter
Mer
5 år 7 månader sedan #1091167 av krokus
Svar från krokus i ämnet Lukthallucinationer?

Richard skrev: Ofta tycker jag att jag luktar illa också... O det blev inte bättre av att min pappa o syster sa att jag luktade svett en gång! Nu använder jag inte parfym längre, bara vanlig parfymerad deodorant. O jag tvättar kläderna oftare nu när jag har tvättmaskin i lägenheten.

Jag kanske har ett hyperkänsligt luktsinne? En gång åt jag räkor, när jag var förkyld o slängde resterna i sopen. Dagen efter kände jag inte lukten, men min kompis sa att det luktade sopor... Skämdes oerhört mycket!

Jag tror nog att känsligt luktsinne är vanligt vid Aspergers syndrom. Jag tycker också att jag luktar illa, jag känner ju det! Psykiatrin tar mig inte på allvar på den fronten, de säger bara att jag inte luktar illa.
Mer
5 år 7 månader sedan #1091283 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Lukthallucinationer?
Man kan också felidentifiera lukter t.ex apelsin kan lukta pizza, så man kan känna fel lukt också. En hallucination sker när det inte luktar alls kan man säga.