Tror jag börjar höra röster!?

Mer
4 år 11 månader sedan #1155646 av Rrusheflower
Jag har stress, dålig sömn, ångest och en krävande röst som bestämmer vad jag ska göra. Förutom det ser jag hallucinationer och har andra symptom också. Är typ beroende av medicinen.
Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #1155668 av Nissegossen

Rrusheflower skrev: Jag har stress, dålig sömn, ångest och en krävande röst som bestämmer vad jag ska göra. Förutom det ser jag hallucinationer och har andra symptom också. Är typ beroende av medicinen.

Om rösten är befallande och du gör som rösten befaller lever du farligt, jag rekommenderar dig att aldrig göra det om det strider mot en lag i det landet du befinner dig i, Guds tio bud, samt uppmaningar till självmord, det kommer inte från Gud och Gud kan aldrig gå emot sin egen lag. Du är utsatt för den andre potentaten som bara är ute för att slakta förstöra och förgöra.

Gud vill aldrig någon människas död

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #1155724 av Admin1
Befallande röster kan vara farliga om man lyder befallningarna. Man bör helst prata med läkaren om man har befallande röster.
www.viska.se/sjalvhjalp/sa-motverkas-roester
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 10 månader sedan #1155860 av Rrusheflower
Nissegossen, Admin1, nej jag vill inte lyssna på rösten men den är så krävande. Än så länge så har den bara sagt massa strunt saker som att röra saker i mitt rum osv men man blir psykiskt väldigt trött på den. Även om jag skadar mina fingrar kommer jag nog inte ta självmord men jag är också rädd för knivar.
Mer
4 år 10 månader sedan #1155865 av Vierja
Det började för mig med utomstående röster.
Mot slutet - nu, hör jag bara när jag é trött, tror många gånger det är Tvn, kollar mot den så är den avstängd.
Brukar ta slut på rösterna när jag inser det.

Hade en längre tid befallande röster, började inte särskilt 'ont' var små grejer.
Men ja, stress framkallande. Brukade spendera nätter med att förklara att jag kan inte göra si o så.
Vid den tiden hade jag ingen diagnos o visste absolut inget om psykos.
För mig var det andar/människor som pratade med mig telepatiskt.

Blev lite Orwellskt, kunde inte tänka aggressiva/sexuella/ eller helt enkelt vad som helst som kunde uppröra.
Eftersom alla var telepatiska och det skulle sabba sinnet på de som det kom till.

Var helt sjukt.

Kortfattat, det blir enklare att hantera, kan t.om försvinna.
Snacka med dina läkare, kanske behövs en medicin justering.
Värsta fall bli inlagd så du kan vila dig.
Mer
4 år 10 månader sedan #1155874 av Klanggedin
Jag tror att tankeinnehållet är avgörande. Typ om rösten säger att aliens kommer att invadera jorden och du samtidigt inte kan förhålla dig till det på ett realistiskt sätt, då blir din tolkning av tanken en vanföreställning. Människor har galna tankar, det är inget konstigt men vi gör inte samma saker som en sjuk schizofren skulle ha gjort. Denna tolkning lite till övers för varför genier betraktas som galna på grund av att att dom inte reagerar på ett adekvat och anpassat sätt.

Och det är intressant för schizofrena kan ha storhetsvansinne och betrakta sig som Jesus eller världsledare men verkligheten är vad som avgör. Sitter du hemma och kommunicerar telepatiskt med Stalin så tror jag att du inte exakt har telepatisk kontakt utan att din verklighetsuppfattning är något förvriden. T.ex så är det orealistiskt att lille Klanggedin skulle bli världsledare om han bara kunde få prata med Stalin. Han kan ha en dialog med sina fantasier men man måste kunna förhålla sig till verkligheten för att inte betraktas som schizofren. Men vem vet vilken funktion dessa tankar har, kanske är det enklast att sätta schizofrenidiagnos?

Problemet med sånt här är alltid vad man ska göra. Denna typ av tankar har gallrats ut ur samhället och vi värderar en människas tankeinnehåll utifrån vad dom producerar. Att vara frisk innebär att man kan producera något för andra.