Kan det här vara tvångstankar?

Mer
4 år 2 dagar sedan #1246809 av memphis
Jo. När jag bytte miljö från huset till en lägenhet så tillfrisknande jag från en 2-årig paranoia. Så nog har miljön mycket att säga till om.
Mer
4 år 1 dag sedan #1246915 av Admin1
Tvångstankar brukar ofta kombineras med tvångshandlingar och ta mycket i flera timmar.
Läs mer om OCD här:
www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad...och-tvangshandlingar
Mer
4 år 1 dag sedan #1246947 av memphis
Ibland kan tankarna vara väldigt fixerade, så att man ältar och ältar samma sak all sin vakna tid. Det är skit jobbigt, jag håller med dig. Jag har också haft det så, men det har gått över just nu. Så det kan bli bättre.
Mer
4 år 11 timmar sedan #1247110 av Admin1
SSRI-antidepressiva kan minska tvångstankar. Tvångstankar kan gränsa till vanföreställningar och ibland vara en biverkan av nya antipsykotika.
Mer
4 år 11 timmar sedan #1247115 av memphis
Frågan var väl egentligen om att tänka hela tiden på en och samma sak, fast man är döless på det, och inte vill tänka på det längre, är en tvångstanke. Jag skulle säga att det är en typ av tvångstanke, eftersom man inte väljer det, och det är mot ens vilja.
Mer
4 år 10 timmar sedan #1247133 av Amandara
Har slutat med antidepressiva. De tillför ju serotonin. När serotonin tillförs drar hjärnan ner på det kroppseget producerade serotoninet. Jag vill ställa tillbaka mitt står en till att funka normalt, att kroppen producerar sitt eget serotonin vilket ska ske i tarmen. När man äter gluten och socker blir det ett klister som kletar ihop tsrmens villi och då kan inte tarmen rå upp näring som den ska och det bildas inte så mycket tex serotonin. Jag har ätit antidepp i 20 år.... När jag slutade med venlafaxin slapp jag urinretentionen och kan nu kissa som en vanlig människa. Slipper ta i för kung och fosterland för att trycka ut urinen. Jag är inte heller hård i magen längre utan skiter varje dag vilket är trevligt. Anridepp har en massa biverkningar med sig som man inte ens tänker på. Minskad sexdrift är en, bland många biverkningar. Inte haft sexdrift på 25 år. Första 3 åren pluggade och tränsde/tävlade jag hårt och då hade kroppen inte energi till sexdrift. Jag hade flera coola beundrare under den tiden men var överhuvudtaget inte intresserad av något annat än träna, tävla och plugga. Sen blev jag sjuk med alla mediciner som det kommer med. Nu är det inte så många tabletter i min dosett, ungefär halverat. De antidepp jag satt ut är venlafaxin, seroxat och mirtazapin. Fettmabildande är de oxå.