Frederico Pistono: "Robots will steal your job, but ..."

Mer
10 år 11 månader sedan #582314 av Graatass
Frederico Pistono har skrivit boken: "Robots will steal your job, but that's OK".
Här är hans presentation av sin bok:
[url:b4cp4jtp]http://youtu.be/kYIfeZcXA9U[/url:b4cp4jtp]

Själv har jag skrivit min blogg om samma idé, innan jag hörde talas om Frederico Pistono:
[url:b4cp4jtp]http://graatass.wordpress.com/2013/05/16/behovs-livets-mening-uppgraderas/[/url:b4cp4jtp]

Har inte läst Pistono's bok, men han verkar ju seriös och trovärdig. Men en sak slår mig:

Jag ser fortfarande framför mig filmen Wall-E och alla överviktiga människor som far omkring i sina fåtöljer med slags surfplattor framför näsorna.

Fredrico Pistono glömmer, åtminstone, en sak:
Elektriciteten!
För om det inte finns någon elektricitet, så fungerar varken automationen, eller några robotar.

Australiens ursprungsbefolkning har levt i över 40 000 år. De har, kan man säga, enligt västerländska mått, mätt, "missat det mesta".
De har inte fört några erövringskrig. De har inte byggt några palats, borgar eller kloster. De har inte skrivit några böcker, ingen Bibel, inte uppfunnit siffran Noll. Inte byggt någon Kinesiska Muren, eller Hadrianus mur, eller Berlinmur, eller odlat upp all mark, skapat sociala eller ekonomiska klasser typ Adel, Präster, Borgare och Bönder.
De har inte skapat någon Vatikanen med Påven. Inte heller rest över till Nord- och Sydamerika, för att erövra Inka eller Maya eller Vilda Västern.
De har inte kolonialiserat världen, inte rest till Månen, inte sprängt några atombomber och inte heller drabbats av pest, kolera, spanska sjukan, polio eller några vällevnadssjukdomar.
Länge hånades de för att de "levde kvar på Stenåldern", var "ociviliserade" och åt krokodiler, ödlor, larver och annat som fanns ute i den australiska vilda naturen.

Så här skriver den berömde amerikanske mytologen Joseph Campbell:

""The artist is the true seer and prophet of his century, the justifier of life and as such, of course, a revolutionary far more fundamental in his penetration of the social mask of his day than any fanatic idealist spilling blood over the pavement in the name simply of another unnatural mask."

Joseph Campbell, The Inner Reaches of Outer Space "
Mer
10 år 11 månader sedan #582450 av Admin1
Livets mening är kanske att överleva och föra livet vidare. Med en global överbefolkning så kanske livets mening idag är bara att överleva.
Mer
10 år 11 månader sedan #582549 av Graatass
Jag tror att livets mening för många är att arbeta. Det sägs om en polis som arbetat som polis hela sitt liv, överlevde en vecka efter pensionsdagen, sedan dog han.
Själv har jag ju inga problem med att finna Livets Mening i att gå ut med mina hundar, läsa böcker, sitta vid datorn, som nu, och fundera över sådant som jag tycker är intressant, roligt eller upprörande.
Nu ska min hund Alice ha valpar. De föds antagligen runt den 26 juni, strax efter Midsommar. Så då gäller det att ta hand om dem, om mina hundar Luna, Freja och Alice. Och att börja tänka på hur jag ska finna bra ägare till valparna, den dag det är dags att sälja dem.
Men annars tycker jag att Livets Mening egentligen ska förbli en öppen fråga. Eller att se det som det liv man valt att leva, är svaret på frågan.
När Pistono säger att det är OK att robotarna stjäl våra jobb, så är ju det också meningen att finna sådana sysslor i vardagen eller verksamheter, som robotarna inte kan stjäla ifrån oss.
Jag har t ex svårt att tro att en robot kan arbeta som präst!
Mer
10 år 11 månader sedan #582690 av Admin1
Robotarna är ju omänskliga, så jobben de tar från oss kanske på sätt och vis också är omänskliga. Kvar blir då de jobb som kanske bättre passar oss människor, vilket är positivt.
Mer
10 år 11 månader sedan #582744 av Geta
www.aftonbladet.se/kultur/serier ... 6808484.ab

Såg ni inslaget om garverier i Agenda igår i TV. Det verkade vara rena helvetet. Arbetarna vadade i blå färgvätska som innehåller kvicksilver. De flesta där blir inte mer än 50 år.
Mer
10 år 11 månader sedan #582910 av Admin1
De låga lönerna i uländerna kan delvis bero på låg produktivitet. Läste en gång att en asiatisk skogsarbetare med machete avverkade på ett år lika mycket som en svensk skogsarbetare gör på en dag.