Erotisk skönlitteratur

Mer
9 år 9 månader sedan #680660 av krokus
De flesta har väl hört talas om "50 nyanser"-trilogin. Har själv inte läst dem, eftersom det är just det "gamla vanliga". Undergiven tjej (helst oskuld eller med väldigt lite erfarenhet) och en dominant man (gärna äldre) som gör vad f*n han vill med henne.

http://image.bokus.com/images2/9780099580577_large_fifty-shades-trilogy-boxed-set_haftad

Det känns inte så lockande att läsa för min del. Kan erkänna att jag gick till biblioteket och lånade en bok som heter "Lustspelet". (Nej, jag har inte läst ut den, jag tröttnade.) Den handlar om just det "gamla vanliga", en ung tjej och en man som är lite äldre än henne, och han beter sig emellanåt som ett svin. Varför vill folk (tjejer/kvinnor) läsa sådant? Detta "ska" ändå rikta sig till tjejer/kvinnor!

Finns det ingen erotisk skönlitteratur som bryter mot normerna? Jag vet att det finns någon författare med ett franskt namn, minns inte vad hen heter, som har skrivit många "tantsnuskböcker" som jag aldrig har läst. Någon som vet vem jag syftar på? Någon som har läst dessa böcker? Är de bra?

I gymnasiet läste vi i skolan, ett utdrag ur "Gökmannen" och det var ju inget för mig.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
9 år 9 månader sedan #680664 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Erotisk skönlitteratur
Madam Bovary och lady Chatterleys älskare är två givna klassiker Sedan har vi ju Erica Jong, men hon är lite ovänligt inställd till det manliga könet ibland. Gökmannen, anser jag är porr. Anais Nin och Emanuelle Arsan är två franska författare av den mer hårdkokta varan. Det finns fler som är relativt okända för mig! Har en kvinnlig författare i huvudet, hon speglade en erotiskt tillvaro i Bangkok på femtio-talet som ung kvinna. Hon är en riktig klassiker. Menar du att äldre män är svin och utnyttjar kvinnor? Just den boken har jag inte läst tror jag?

Vars är världen på väg?
Mer
9 år 9 månader sedan #680665 av Geta
Svar från Geta i ämnet Erotisk skönlitteratur
I min barndom läste de vuxna "Sången om den röda rubinen."
sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A5nge ... da_rubinen

Fröding blev också sedlighetsåtalad för "En morgondröm".
sv.wikipedia.org/wiki/En_morgondr%C3%B6m
Mer
9 år 9 månader sedan #680669 av krokus
Svar från krokus i ämnet Erotisk skönlitteratur
Jocke,
Tack för tipsen!

Nej, jag anser inte att äldre män är svin. Det är de böckerna ("50 nyanser" med flera) som får männen att framstå som svin. Det är just det som är så sorgligt med dessa böcker, som har blivit så populära på sistone, speciellt bland unga kvinnor.

Geta,
Haha! Vilken tur att tiderna förändras! :)
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
9 år 9 månader sedan #680671 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Erotisk skönlitteratur
Varsågod Isan! En annan jag kan rekommendera är älskaren av Marguerite Duras, minns inte om boken utspelar sig i Bangkok, men hon var född i Vietnam.

Vars är världen på väg?
Mer
9 år 9 månader sedan #680672 av krokus
Svar från krokus i ämnet Erotisk skönlitteratur
Jocke,
Har du läst den boken?

Wikipedia skriver såhär om boken:

Berättelsen tar form genom fragmentariska minnesbilder. Berättaren målar upp en bild av den unga flickan (som aldrig ges ett namn i texten) ombord på en färja över Mekongfloden. Det är där hon möter den kinesiske man, som ska komma att bli hennes älskare. Andra bilder följer, berättaren växlar mellan olika minnen utan att skapa den kontinuitet som ofta anses typisk för en självbiografisk skildring.


Jag tolkar det som att det kan vara svårt att hänga med i den?