Lamictal - Blodprov?

Mer
15 år 5 månader sedan #162028 av bara_på_låtsas
Har hört att man får göra blodprover när man äter lamictal, var tredje månad eller något sånt. Eller kanske var sjätte?

Min fråga är vad det är som kollas i dessa blodprover. Mäter man halten av lamictal i blodet eller kollar man lever och blodkroppar, eller nåt sånt?

Saken är den att jag tänker låtsas äta skiten, för att få fortsatt samtalskontakt och sjukskrivning. Går jag inte med på deras order om lamictal som jag enligt mig själv har starka odds att inte tåla så slänger dom återigen ut mig från psykiatrin...

Behöver bara klara mig 3-5 månader, för sen flyttar jag ifrån denna hemska kommun till ett ställe där psykvården fortfarande fungerar någorlunda bra. Anledningen till att jag inte äter den är att jag ätit tegretol förut och fick en sjuhelvetes reaktion på den, och hamnade på akuten. Har även fått allvarliga biverkningar av dom flesta andra mediciner jag tagit, men tegretolen tog nog priset.

Enligt fass ska man vara försiktig med lamictal:
"- om du är allergisk eller har fått hudutslag av andra läkemedel mot epilepsi. "
Vilket jag fått, d.v.s av en låg dos tegretol. Även av benzo.

Jag äter inte medicin mot mina psykiska åkommor för att bli fysiskt sjuk. Hoppas någon har svaret på min fråga.
Mer
15 år 5 månader sedan #162211 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Lamictal - Blodprov?
Välkommen tillbaka!

Ganska många har använt Lamictal, men ingen har pratat om att de har tagit blodprovskontroller regelbundet och det står inte heller något om det i FASS. Vi får väl se om någon här kan rapportera annat. Det enda preparat, där man annars använder regelbunda blodprovskontroller är Leponex.

Jag undrar om du har rätt e-postadress i din medlemsprofil för nyhetsbrevet till dig verkar att studsa med ett felmeddelande.
Mer
15 år 5 månader sedan #162226 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Lamictal - Blodprov?
Jag har ätet Lamictal ett tag nu och ingen har nämnt något om blodprov. På litium måste man väl däremot ta blodprov? Lamictal har relativt låg risk för farliga biverkningar, bara man sätter in den långsamt, det är vid för snabb insättning den kan bli farlig. Man skall också hålla koll på bieffekter som hudprickar. Litet är normalt, men blir de "onormala" bör man kontakta läkaren, men som sagt detta är vid för snabb insättning.

Vad vill du ha för hjälp istället för Lamictal? Har du epilepsi eftersom du tidigare tagit Tegretol? Varför inte prova långsamt, du lär märka snabbt, hur du reagerar, så kan du sluta om den gör dig allergisk?
Mer
15 år 5 månader sedan #162922 av bara_på_låtsas
Har inte epilepsi, har tagit det som stämningsstabiliserare. Det är ju trenden att ge epilepsimediciner istället för SSRI nu, allt enligt läkemedelsföretagens riktlinjer...pengar pengar pengar :rolleyes:

Jag äter lamictal nu trots allt. Mår bra av den, och det gjorde jag av tegretol också, ända tills kroppen kraschade...tegretol var bättre dock. Men farligare.

Läste att man har 3 gånger högre risk att få hudutslag av lamictal om man tidigare fått det av andra liknande mediciner, som jag har fått. Så enligt statistiken är jag rätt illa ute tyvärr, vilket är synd då epilepsimediciner tydligen får mig att må bra.

Och jag har fått svar om blodprover, dom tar det och dom mäter halten av medicinen i blodet. Dom kanske inte gör så med alla, det vet jag inte, men det beror väl kanske på vilken läkare man har.
Mer
15 år 5 månader sedan #162923 av Pippi
Svar från Pippi i ämnet Lamictal - Blodprov?
I början lämnade jag prov var 3:mån, nu är det 2gg år. Detta är enl vårt lab (psykiatrin) och min läkare viktigt. Remisserna är fulla m prickar, allt undersöks.

Alltså säg till doktorn! Detta skall göras. Precis som ovan skrivet.
Jag lämnar och alla våra patienter lämnar.

Finnns inga direkta referensvärden (Lamictal-Lamotrigin) men om man ligger ca mellan 19-28 är det bra, sen förstås se hur du mår.

Hudutslag nää, inte på mig.

Lycka till
Mer
15 år 5 månader sedan #162935 av Skötaren
Svar från Skötaren i ämnet Lamictal - Blodprov?
@admin1
Det finns jättemånga läkemedel som man tar koncentrationsväde på. Ur psykiatrin minns jag dock bara 3.
¤ Litium
¤ valporat (ergenyl och orifil)
¤ leponex

I somatiken är det många många fler...

@bara_på_låtsas
Fråga provtagaren... Tas det flera rör eller bara ett? Har du observerat färg på röret? Oftast (men inte alltid) tas läkemedelskoncentrationer i "rör utan tillsats". De brukar vara lite längre rör med röd topp. Blodstatus tas i sk EDTA-rör. Dessa är lite kortare med lila topp. Tillsatsen i röret är just EDTA. Tror att Leverproverna (asat, alat, gp) tas i gult rör...

Varför skrev jag ett inlägg om vad det är för färg på rören... jaja, håll tillgodo...