Inflammatoriska tarmsjukdomar och inre blödningar av medicin

  • -Björn-
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 4 månader sedan #169138 av -Björn-
Hej.

Kan Zyprexa och andra neuroleptika trigga igång en mag-och tarmsjukdom som tex Ulcerös Kolit eller Crohns?

Kan ske lite långsökt för er, men jag är väldigt orolig för att blöda inifrån och att ha UC eller Crohns. :rolleyes:

Man kan ju drabbas av hepatit och diabetes av många andra neuroleptika så då kanske någon av dessa neuroleptika som tex Zyprexa, trigga igång en autoimmun reaktion i kroppen och man drabbas av inflammatoriska tarmsjukdomar... 8O :cry:


Just Ulcerös Kolit och Crons är dem sjukdomar jag är mest rädd att få.

Finns det någon dokumentation som styrker mina farhågor? Hur påverkar de vanligaste neuroleptikan vanligtvis mag-och tarmkanalen?


Tacksam för svar.


mvh/Björn
Mer
15 år 4 månader sedan #169139 av skord
hej. min syster har crohns. hon fick diagnos när hon va 11. och hade inte använt neuroleptika.

jag skulle nog inte va så orolig. (sömnlöshet och stress är dock inte så bra)
Mer
15 år 4 månader sedan #169140 av Geta
Björn jag vet att du är en aning skraj för sjukdomar.
Det har jag inte härt talas om att Crohns sjukdom
skulle vara vanligt bland de som står på antipsykotika.
Diabetes och hjärt/kärlsjukdomar är betydligt vanligare.
  • Sebastian; Mr Landlord
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 4 månader sedan #169142 av Sebastian; Mr Landlord
Svar från Sebastian; Mr Landlord i ämnet Inflammatoriska tarmsjukdomar och inre blödningar av medicin
Har ulcerös colit och det är faktiskt inte så farligt som det låter. Tar man medicinen, typ Asacol, mår man för det mesta bra...
Mer
15 år 4 månader sedan #169315 av Admin1
Jag har aldrig läst att antipsykotika skulle öka risken för inflammatoriska tarmsjukdomar. Jag kan därför inte tänka mig att den risken finns. Den enda tarmbiverkningen, som Zyprexa kan framkalla är förstoppning enligt FASS.
Mer
15 år 4 månader sedan #169335 av Geta
Det är nog värktabletter som du tänker på.
Saxat från:
Nätverket Arken är arbetsplatsens nätverk
för tidig upptäckt och rådgivning
vid riskbruk och missbruk
av alkohol, droger och spel

Viktigt att tänka på när det gäller värktabletter är de rent psykologiska tillvänjningseffekterna, tabletterna som hjälpare och möjliggörare, som vänner i nöden. Det finns alltför många som börjar dagen med två Treo för att överhuvudtaget komma igång och orka gå till jobbet. Ett regelbundet bruk av värktabletter kan, förutom beroendeutveckling, medföra skador på vitala organ, bl a lever och njurar, magsår med magblödning som följd.