Hur Kändes/känns dom "tunga" medecinerna?

  • gäst1432
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19322 av gäst1432
Hallå där, har inte haft nån psykos men nog varit lite på gränsen när jag slutat med vissa SSRI/lugnande även alkohol etz.

Jag vet att jag ibland drack bara för att palla med att åka upp till psyk när jag var yngre.
Ofta när jag vart bakfull och inte haft lugnande och mått dåligt så pallade man inte mer, fruktansvärd känsla.

Jo lite bakgrund där men iallafall jag undrar av er här som fått tung neuroleptika hur det känns om det går att beskriva. Kanske är dom äldre här som fick "hästdoser" på 70-80 talet mer än dom lite yngre.

Med kännas menar jag tex "skillnaden" mellan tex 10mg Stesolid/80mg theralen lr liknande. Jag vet att när jag först fick theralen mot min ångest funkade det inte alls, Stesolid däremot var toppen(fast inte så länge/tolerans på någon månad).

Om man tar dom starka neuroleptika medecinerna(Haldol,Leponex,Sicordinol etz) är det som en BOMB som slår till i huvudet då eller, tänker speciellt om nån får depåinjektion. Alltså man blir helt utslagen(känslor,tankar) och går som en zombie?
  • Trötter
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19323 av Trötter
Svar från Trötter i ämnet Hur Kändes/känns dom "tunga" medecinerna?
När jag låg inne fick jag Haldol, zyprexa och imovan.
Det hjälpte nog mig att återfå aptiten och börja äta. Och jag började må bättre i mig själv.
Talet och tankarna blev sämre ett tag, men här ser jag själv min klyvning eftersom jag kan granska mig själv utan att ingripa när det blir fel, jag låter det bara ske.

Men biverkningarna i form av balansrubbningar yrsel gjorde att jag slutade med dom efterhand, när jag kommit hem igen. Jag kunde inte ens cykla.
Nu tar jag Nozinan och imovan som har varit för mig de bästa.

Förut har jag provat lite olika som remeron mfl mot depression och ångest. Det var innan de kom fram till att jag var schitzofren.
Mer
18 år 9 månader sedan #19419 av Admin1
Första gången jag fick antipsykotika, Roxiam, som inte längre finns, minns jag att jag sa åt läkaren att det kändes som ett lock. Ganska snabbt försvann hotfulla och högljudda hörselhallucinationer samtidigt som vanföreställningar och paranoia mildrades. Bästa effekten var nog mot paranoia. Jag tycker annars inte att jag kände något speciellt.

Roxiam försvann från marknaden och jag fick Trilafon istället. Jag tog 2 x 8 mg. När jag förbättrades sänktes dosen till 8 mg till kvällen. Då märkte jag plötsligt att jag blev mer uppmärksam på omgivningen. Jag började lägga märke till detaljer i min lägenhet, som jag inte tänkt på tidigare. Ibland kan nog antipsykotika ge effekter som man inte tänker på.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19507 av
Hej, jag tar Trilafon nu och jag märker att det inte blir så bra... taneförmågan minskas, känner mig konstig, inte som mig själv, känns inge bra... tar liten dos ifs... hoppas bara skiten går över när man slutar.
Mer
18 år 9 månader sedan #19514 av Admin1

Gäst skrev: Hej, jag tar Trilafon nu och jag märker att det inte blir så bra... taneförmågan minskas, känner mig konstig, inte som mig själv, känns inge bra... tar liten dos ifs... hoppas bara skiten går över när man slutar.


Vilken dos tar du per dag? Jag har testat Trilafon i doserna 16 mg, 8 mg, 4 mg och 2 mg/dag. Den enda dos jag kände av var den högsta 16 mg för då blev jag lite avtrubbad. Problemet att bedöma är vilka symptom som orsakas av Trilafonen och själva sjukdomen. Själva sjukdomen kan skapa en massa symptom i sig, som kan vara besvärande. På vilket sätt är din tankeförmåga påverkad?
  • Erase
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19529 av Erase
Svar från Erase i ämnet Medicin
Det är inte som att "bomb" slår ner i huvudet när man tar t.e.x leponex däremot blir man (jag) väldigt trött som biverkning annars händer det inget med psyket ,(hjärnan) när man tar den .
Medicinen tar bort dopamin-överskottet i hjärnan - ofarligt,
Psykos tillstånd mildras.