Seroquel

Mer
18 år 9 månader sedan #19397 av smint
Seroquel skapades av smint
Har lest litt om Tardiv Dyskinesi, jeg går på 800mg seroquel om dagen, tar morgen og kveld. De eneste bivirkningene er at hvis jeg f.eks snubler med foten min så mister jeg kontroll over den i et halvt sekund, merker ubehag i nakken, som om den ikke er satt ordentlig på plass, noen ganger kan jeg miste kontroll over munnen men det skjer kanskje 1-2 ganger i måneden. Er dette noe jeg burde ta alvorlig? Burde jeg kanskje trappe litt ned på Seroquel? Legene sier at hvis jeg slutter å ta medisiner så vil dette gå bort.
mvh
smint
Mer
18 år 9 månader sedan #19415 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Seroquel
Jag tror inte att det är tardiv dyskinesi du har för det är extremt sällsynt med tardiv dyskinesi för de som får Seroquel. Risken är mindre än 1/10000 dvs om alla med schizofreni i Sverige (30000 personer) fick Seroquel så skulle bara 3 fall av tardiv dyskinesi inträffa - extremt ovanligt alltså. Dessutom mild tardiv dyskinesi om man har det brukar sällan förvärras fast man fortsätter med antipsykotika.

Hade du kanske de här besvären innan du började med Seroquel? Att du kanske fått det av något annat antipsykotiskt medel egentligen?

Det sägs i USA att användningen av nya atypiska antipsykotika har minskat förekomsten av tardiv dyskinesi med 90 %.
Mer
18 år 9 månader sedan #19417 av smint
Svar från smint i ämnet Seroquel
Har aldri hatt sånne problemer før, har skatet og snowboardet og mange andre sporter uten problemer. Husker avdelingen dro på snowboardtur, og da jeg spennte på meg brettet så bare kollapsett beinene under meg fordi det var en uvant posisjon å stå i? Kanskje jeg var litt nervøs også.
Har bare gått på en nevroleptika: Seroquel, husker jeg snublet i trappen dagen etter jeg begynte på seroquel da begynte beinene og riste.

Husker jeg fikk en depot sprøyte med risperdal tror jeg, da fikk jeg akutt dystoni, kan det ha noe med saken å gjøre? De fikk bare gitt meg en sprøyte fordi jeg fikk akutt dystoni, da satte de meg på Seroquel, tror du at den sprøyten kan ha gjort varig skade på meg?
Mer
18 år 9 månader sedan #19418 av smint
Svar från smint i ämnet Seroquel

smint skrev: noen ganger kan jeg miste kontroll over munnen men det skjer kanskje 1-2 ganger i måneden.


(tardiv dyskinesi) innebærer ufrivillige bevegelser, særlig av munn og tunge

Hvorfor tror du ikke dette er tardiv dyskinesi?
Mer
18 år 9 månader sedan #19431 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Seroquel
Tardive dyskinesi betyder att dyskinesierna kommer efter lång tids användning av preparaten - minst 3 månader. Det är alltså ingenting som kommer direkt när man får preparatet första gången. Det vanligaste är att tardiv dyskinesi uppträder kring munnen. Jag tycker att det är svårt att säga om det är tardiv dyskinesi du har besvär av, men det faktum att du fått Seroquel och att besvären är ganska ovanligt förekommande talar tycker jag mot att det är tardiv dyskinesi.
Mer
18 år 9 månader sedan #19442 av smint
Svar från smint i ämnet Seroquel
Ok, hva burde jeg gjøre? Er det ikke sånn at de fleste tilfeller av Tardiv dyskinesi er på grunn av overdosering?