Biverkningar och viktuppgång

  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #28989 av Exocet
Biverkningar och viktuppgång skapades av Exocet
Hej!
Jag tänkte försöka gå ned 5-10 kg i vår.
Jag går på Risperdal consta. Är det någon som kan tipsa mig ifall det finns ett läkemedel som har mindre påverkan på vikten , så att det blir lättare att gå ned. Jag har haft Zeldox, och den får jag nog inte igen.
Jag tänkte parata med min läkare. Eller så kanske det är så att man kan gå ned i vikt även fast jag har kvar Risperdalen?
Tacksam för svar...
Mer
18 år 5 månader sedan #28997 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Biverkningar och viktuppgång
Jag tror att det är viktigt med motion om man vill gå ner i vikt. Jag har gått ner 13 kilo på 10 veckor med hjälp av motion. Jag gick 1 timma 5 dagar i veckan.
Abilify kan vara ett alternativ för dig. För den går man inte upp så mycket av. Människor som har haft Zyprexa och blivit överviktiga och sedan får Abilify går oftast ner i vikt.
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #29000 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Biverkningar och viktuppgång
OK.
Hur ska jag övertala min Läkare att gå med på det?
Eftersom jag har injektion nu, så kanske de inte litar på att jag tar tabletter om jag får.
Tack för ditt svar.
Mer
18 år 5 månader sedan #29002 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Biverkningar och viktuppgång
Är du kraftigt överviktig? Om du har lätt övervikt så tycker jag inte att du skall byta medicin. Börja motionera då istället.
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #29004 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Biverkningar och viktuppgång
Nej, jag är långt från kraftigt överviktig. Jag har en lite kulmage bara, den märks knappt. Du har rätt, det är nog bättre att motionera mer.
Tack för tipsen.
Mer
18 år 5 månader sedan #29020 av Admin1
Jag har gått ner 13 kg sedan i våras genom att promenera 2 timmar per dag.
Viktnedgången kom ganska snabbt och inom 2 månader. Jag har inte ökat i vikt eftersom jag har fortsatt med motionen. Ofta kan man gå ner i vikt genom motion på egenhand. Man kan också få hjälp av dietist med motions och dietråd, men då måste man tala med sin läkare för att få det stödet. Jag tycker att det låter som din övervikt inte är allvarlig. Du kan testa på länken nedan om du har någon övervikt:
netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=4154
Vilket värde på BMI fick du Fredric?