mediciner

  • blomman
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29846 av blomman
mediciner skapades av blomman
Har fått hemska biverkningar av Zyprexa,som går ej över efter jag har avslutat den i september. De borjade jan 2003 i form av diffus värk och ömhet i kroppen. Har inte fåstått vad detta berode på tills september 2005
när jag borjade att ha spasmer och kroppen blev ofrivillig spänd, betydlig mer värk också. Nu lever jag utan neuroleptika nästan i 4 månader.
Det är upp ocn ner med mina muskler, men riktiga förbättringar märker jag inte.
Har någon hört av sådant? Har ingen hopp att bli helt bra någon gång.
Speciellt hemsk är att jag åt de mesta av tiden bara 2,5 mg/dagen , ibland
5 mg / dagen och detta är väldig låga doser.
Har någon fått allvarliga bestående biverkningar? Kan man behandla de?
Har ätit Zyprexa fråm våren2000 och första 2 år mådde bra av den
med de vanliga dosrelaterade biverkningar.
Läkare erkanner inte mina problem, har knappast någon stöd.
Mer
18 år 4 månader sedan #29847 av Geta
Svar från Geta i ämnet mediciner
Det som brukar göra underverk med kroppen och
också minska depression är motion. Vanliga promenader
kan räcka eller bad i varmvattenbassäng.
Spänningar och värk släpper.
Borde du inte få komma till någon sjukgymnast så
att du får tips om vad du kan göra.
Mer
18 år 4 månader sedan #29850 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet mediciner
Pröva med massage mot muskelspänningarna och muskelkramperna... jag fick ökad tardiv dyskensi (hade det förut från Risperdal) och sendragsliknande kramper i händer och fötter av Seroquel, men de gick över efter några veckor sen jag slutat med medicinen.... men medan de varade hjälpte det med massage... det slappnade av spänningarna en stund i alla fall...

Jag tog kontakt med tillverkarna av Seroquel när jag fick biverkningarna, och fick ett mycket bra bemötande därifrån... de var måna om att få veta om biverkningar.... jag lät dem få del av journalen.... och det satte press på läkaren att raportera biverkningen till läkemedelsverket också...

Du kan själv anmäla biverkningar till läkemedelsverket... det är bra att ovanliga biverkningar kommer fram så att man får kännedom om dem...

Möjligen kan det vara något annat än biverkningar... t.ex. fibromyalgi... du borde gå till din husläkare och få det utrett....

Men pröva du med massage just nu... det är skönt också...
Mer
18 år 4 månader sedan #29855 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet mediciner
Jag får värmehettningar(rodnader) i ansiktet, nacken och ibland på överarmarna av Seroquel och detta borde jag eller min läkare rapportera. Det står i Fass att man i vissa fall kan få överkänslighetsreaktioner av Seroquel men vet ej om det är det som jag drabbats av. Tolererar inte att gå och ha det så här så länge till. Min läkare har hittils inte tagit detta på riktigt allvar. Jag har inte läst om att Seroquel kan ge kärlvidgning som biverkan men nu är det troligen så.
Mer
18 år 4 månader sedan #29856 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet mediciner
Jag ville bara tillägga att jag har inte rodnader jämt utan,mest på kvällstid av kvällsdosen.
Mer
18 år 4 månader sedan #29864 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet mediciner
Man kan få extrapyramidala biverkningar av antipsykotika, även om det inte är så vanligt med Zyprexa just. Det kan bestå av stelhet, darrningar och ofrivilliga muskelrörelser. Ibland kan problemen finnas när man slutar med medicinen också, men de brukar oftast försvinna 3-4 månader efter det att man slutat med medicinen.

Det är svårt att säga om det är medicinen som framkallat dina besvär eller om det har uppstått en annan sjukdom typ fibromyalgi som Isa-Alise omnämner.